عنوان | بازنمايي الگوهاي اشتغال زنان در متون درسي ايران |
تعداد صفحات | 40 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 2 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1390 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جامعهپذیری نقشهای جنسیتی اشتغال زنان کتابهای درسی سیستم آموزشی |
موضوع | اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي مشاغل زنان |
چکیده |
: افزايش چشمگير ميزان اشتغال زنان در جهان از نيمه دوم قرن بيستم به بعد، به عنوان مهمترين مشخصه «انقلاب در نقشهاي جنسيتي» ناميده شده است (ديويس 1984، کوتر و همکاران 2001). در ايران، عليرغم توانمنديهاي قابل توجه زنان و پيشرفتهاي برجستهاي که طي سالهاي اخير در خصوص عناصر زمينهساز افزايش مشارکت آنان در بازار کار به وقوع پيوسته است (مانند افزايش تحصيلات زنان بهويژه تحصيلات دانشگاهي، افزايش ميانگين سن ازدواج، کاهش سطح باروري و روند فزاينده نگرش موافق با اشتغال زنان)، ميزان مشارکت زنان در بازار کار همچنان پايين است. معمولاً سطح پايين اشتغال زنان به ميزان قابل ملاحظهاي ريشه در زمينههاي اجتماعي و فرهنگي دارد که از طريق سيستمهاي آموزشي و متون درسي بازتوليد ميشود. در اين تحقيق با استفاده از تکنيک تحليل محتوا، مهمترين الگوها و ويژگيهاي اشتغال زنان در متن و تصاوير کتابهاي درسي سه مقطع تحصيلي ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان مورد مطالعه قرار گرفته است. مطابق نتايج اين تحقيق، الگوي سنتي تفکيک نقشهاي جنسيتي داخل و خارج خانه و مدل «مرد، نانآور خانوار» (مک دونالد 2000) به وضوح در اين کتابهاي درسي بازنمايي شده است. تنوع شغلي بسيار محدود و همجنس بودن افرادي که زنان شاغل با آنان سروکار دارند، نيز از مهمترين ويژگيهاي بازنمايي اشتغال زنان در کتابهاي درسي محسوب ميشود. به علاوه، تفاوتهاي مهم و قابل ملاحظهاي در خصوص الگوها و ويژگيهاي اشتغال زنان بر حسب مقاطع تحصيلي، پايه تحصيلي و عناوين کتابهاي درسي در اين تحقيق مشاهده گرديد. |
کد مقاله | 7320 |
تعداد بازدید | 955 |
|