عنوان | دختران جوان و ارزشهاي زنانگي (پژوهشي در ميان دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران) |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - علمی پژوهشی سال 3 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1386 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت زنانگی کلیشههای جنسیتی هویت جنسیتی مطالعات زنان جنس ارزشهای زنانه |
موضوع | جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي هويت جنسی / هویت زنانه |
چکیده |
سازهگرايي به عنوان مكتبي انتقادي با به چالش كشيدن ديدگاه ذاتگرايي بر آن است كه هويت جنسيتي، بر ساختهاي اجتماعي است. از اين ديدگاه «زنانگي» فراتر از ويژگيهاي ذاتگرايانه و متفاوت از «زني» و «مادينگي» است. اين پژوهش ضمن توجه به تنوع هويتهاي جنسيتي در ميان زنان (در اينجا دختران) الزامات اين تنوع در نگرش به ارزشها و كليشهها، اهميت مفهوم جنسيت و كاربرد آن در مطالعات زنان و دختران را يادآوري كرده و بر مفهوم «زنانگيها» به مثابه مفهومي كليدي در مطالعه جنسيت و مطالعات زنان توجه مينمايد. در اين پژوهش با انجام پيمايش و استفاده از نمونهاي معرف دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران، هويت جنسيتي دختران و نيز نگرش آنان به ارزشهاي زنانه و رابطه آن با پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي را مورد مطالعه قرار دادهايم. نتايج اين پژوهش ضمن اذعان بهوجود تنوعي از هويتهاي زنانه در ميان دخترهاي دانشآموز شهر تهران، برخي اختلافات را در زمينه نگرش به ارزشهاي زنانه نشان ميدهد. بر اين اساس دختران متعلق به پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي بالاتر پايبندي كمتري به ارزشهاي زنانه دارند، در حالي كه پايبندي دختران متعلق به پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي پايينتر به ارزشهاي زنانه بيشتر است. يافته ديگر اين پژوهش حاكي از آن است كه رابطه معناداري بين پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي و هويت جنسيتي دختران وجود ندارد و در هر دو پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي بالاتر و پايينتر توزيع مشابهي از هويتهاي جنسيتي چهارگانه (زنانه، مردانه، دو جنسيتي و نامتمايز) وجود دارد. |
کد مقاله | 7194 |
تعداد بازدید | 941 |
|