• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان دختران جوان و ارزشهاي زنانگي (پژوهشي در ميان دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران)
تعداد صفحات 28
نویسنده معصومه قاراخانی
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - علمی پژوهشی سال 3 پیاپی 9
تاریخ انتشار پائیز - 1386
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  زنانگی  کلیشه‌های جنسیتی  هویت جنسیتی  مطالعات زنان  جنس  ارزش‌های زنانه  
موضوع جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي     هويت جنسی / هویت زنانه    
چکیده سازه‌گرايي به عنوان مكتبي انتقادي با به چالش كشيدن ديدگاه ذات‌گرايي بر آن است كه هويت جنسيتي، بر ساخته‌اي اجتماعي است. از اين ديدگاه «زنانگي» فراتر از ويژگي‌هاي ذات‌گرايانه و متفاوت از «زني» و «مادينگي» است. اين پژوهش ضمن توجه به تنوع هويت‌هاي جنسيتي در ميان زنان (در اين‌جا دختران) الزامات اين تنوع در نگرش به ارزش‌ها و كليشه‌ها، اهميت مفهوم جنسيت و كاربرد آن در مطالعات زنان و دختران را يادآوري كرده و بر مفهوم «زنانگي‌ها» به مثابه مفهومي كليدي در مطالعه جنسيت و مطالعات زنان توجه مي‌نمايد. در اين پژوهش با انجام پيمايش و استفاده از نمونه‌اي معرف دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران، هويت جنسيتي دختران و نيز نگرش آنان به ارزش‌هاي زنانه و رابطه آن با پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي را مورد مطالعه قرار داده‌ايم. نتايج اين پژوهش ضمن اذعان به‌وجود تنوعي از هويت‌هاي زنانه در ميان دخترهاي دانش‌آموز شهر تهران، برخي اختلافات را در زمينه‌ نگرش به ارزش‌هاي زنانه نشان مي‌دهد. بر اين اساس دختران متعلق به پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي بالاتر پاي‌بندي كمتري به ارزش‌هاي زنانه دارند، در حالي كه پاي‌بندي دختران متعلق به پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي پايين‌تر به ارزش‌هاي زنانه بيشتر است. يافته ديگر اين پژوهش حاكي از آن است كه رابطه معناداري بين پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي و هويت جنسيتي دختران وجود ندارد و در هر دو پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي بالاتر و پايين‌تر توزيع مشابهي از هويت‌هاي جنسيتي چهارگانه (زنانه، مردانه، دو جنسيتي و نامتمايز) وجود دارد.

کد مقاله 7194
تعداد بازدید 941

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397