عنوان
|
شيوههاي بازنمايي جنسيت در سينماي ايران |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
محمدمهدی رحمتی - مهدی سلطانی گردفرامرزی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - علمی پژوهشی سال 3 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1386 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فمینیسم جنسیت مناسبات جنسیتی پدرسالاری بازنمایی ژانر مردانه
|
موضوع
|
زن و سينما تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي مردسالاري / پدرسالاري روابط زن و مرد در رسانه
|
چکیده
|
مطالعه سينما به عنوان يك عنصر فرهنگي و اجتماعي، ميتواند ما را به عمق لايههاي حيات اجتماعيمان برساند. چنين هدفي در مطالعه اين مقاله، از طريق كاوش وضعيت بازنمايي مناسبات جنسيتي در فيلمهاي سينمايي پس از انقلاب اسلامي دنبال ميشود. پرسش آغازين تحقيق اين است كه نابرابريهاي جنسيتي چگونه در فيلمهاي سينمايي پس از انقلاب بازنمايي و بر ساخت ميشوند؟ آيا تصوير دو جنس در اين فيلمها، در مقايسه با يكديگر از جهت مواجهه با مقولههاي اجتماعي مختلف تفاوت معناداري دارد؟ چارچوب نظري در اين تحقيق، نظرية فمینيستي است كه به كمك آن مناسبات جنسيتي در سينماي ايران بررسي ميگردد.\r\nدر اين تحقيق، تعداد 62 حلقه فيلم از سينماي پس از انقلاب به روش تحليل محتوا مورد بررسي قرار گرفته است كه نتايج آن حكايت از تأييد همه فرضيات در نظر گرفته شده در اين تحقيق دارد. فرضياتي كه مؤيد وجود نابرابري جنسيتي در سينماي ايران به سود مردان و ضرر زنان هستند. سينماي پس از انقلاب بنا بر رويكرد نظري فمينيستي، پدر سالاري را در روابط دو جنس بازنمايي و برساخت كرده است.
|