عنوان | تأثير موقعيت شغلي بر سبک زندگي زنان شاغل مطالعه اي در زنان شاغل در وزارت بازرگاني |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - علمی پژوهشی سال 4 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار | بهار - 1387 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | موقعیت شغلی اوقات فراغت سرمایههای فرهنگی مدیریت بدن سبک زندگی سلیقه سرمایه اقتصادی |
موضوع | اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي |
چکیده |
در مقاله پژوهشي حاضر سعي كردهايم جهت شناخت پيامدهاي فردي و اجتماعي اشتغال در زنان، تاثير موقعيت اجتماعي و شغلي زنان را بر سبك زندگي آنان مورد بررسي و تبيين قرار دهيم. چارچوب نظري ما مبتني بر نظريه بورديو و روش تحقيق ما پيمايش پرسشنامهاي بوده است. متغير وابسته اين پژوهش، سبك زندگي است كه خود از چهار متغير نوع روابط اجتماعي، ميزان اوقات فراغت، نوع سليقه و مديريت بدن تاثير ميپذيرد و متغير مستقل اصلي در اين پژوهش، موقعيت شغلي است كه از دو مؤلفه منزلت شغلي و وضعيت اقتصادي ايجاد شده است. \r\nنتايج اين تحقيق نشان ميدهد كه در مجموع هرچه موقعيت شغلي و سرمايه اقتصادي زنان مورد مطالعه ارتقا پيدا ميكند، روابط اجتماعي آنها كاهش مييابد؛ همچنين ميزان اوقات فراغت زنان ردههاي متوسط شغلي، نسبت به شاغلان ردههاي پايين و بالاي شغلي بيشتر بوده است؛ اما زنان ردههاي بالاتر شغلي با وجود محدودتر بودن فراغتشان در اوقات فراغت خود وقت بيشتري به فعاليتهاي ورزشي و مصرف كالاهاي فرهنگي اختصاص ميدهند در اين پژوهش بين موقعيت شغلي زنان و توجه به جنبههاي جسماني و ميزان نظارت و كنترل بر بدن رابطهاي مشاهده نشد. در نهايت اين مطالعه نشان ميدهد، در زناني كه داراي موقعيت شغلي بالا بودهاند، نسبت به زنان ردههاي شغلي پايين، سبك زندگي از مصرفگرايي به ويژه مصرف تظاهري و تجملي فاصله گرفته و توجه به جنبههاي فايدهاي و كاربردي كالاها بيشتر ميشود. همچنين نتايج حاكي از آن است كه سبك زندگي و الگوهاي مصرف و در نتيجه تمايزهاي هويتي زنان را نميتوان صرفاً از روي موقعيت شغلي آنها شناخت بلكه بايد تاثير ساير عوامل فرهنگي از جمله جنسيت، تحصيلات و ارزشها و نگرشها را در شكلگيري هويت و سبك زندگي زنان مورد مطالعه قرار داد. |
کد مقاله | 7192 |
تعداد بازدید | 2322 |
|