• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثير موقعيت شغلي بر سبک زندگي زنان شاغل مطالعه اي در زنان شاغل در وزارت بازرگاني
تعداد صفحات 22
نویسنده مریم رفعت جاه
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - علمی پژوهشی سال 4 پیاپی 11
تاریخ انتشار بهار - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه موقعیت شغلی  اوقات فراغت  سرمایه‌های فرهنگی  مدیریت بدن  سبک زندگی  سلیقه  سرمایه اقتصادی  
موضوع اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال     زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي    
چکیده در مقاله پژوهشي حاضر سعي كرده‌ايم جهت شناخت پيامدهاي فردي و اجتماعي اشتغال در زنان، تاثير موقعيت اجتماعي و شغلي زنان را بر سبك زندگي آنان مورد بررسي و تبيين قرار دهيم. چارچوب نظري ما مبتني بر نظريه بورديو و روش تحقيق ما پيمايش پرسشنامه‌اي بوده است. متغير وابسته اين پژوهش، سبك زندگي است كه خود از چهار متغير نوع روابط اجتماعي، ميزان اوقات فراغت، نوع سليقه و مديريت بدن تاثير مي‌پذيرد و متغير مستقل اصلي در اين پژوهش، موقعيت شغلي است كه از دو مؤلفه منزلت شغلي و وضعيت اقتصادي ايجاد شده است. \r\nنتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد كه در مجموع هرچه موقعيت شغلي و سرمايه اقتصادي زنان مورد مطالعه ارتقا پيدا مي‌كند، روابط اجتماعي آنها كاهش مي‌يابد؛ همچنين ميزان اوقات فراغت زنان رده‌هاي متوسط شغلي، نسبت به شاغلان رده‌هاي پايين و بالاي شغلي بيشتر بوده است؛ اما زنان رده‌هاي بالاتر شغلي با وجود محدودتر بودن فراغتشان در اوقات فراغت خود وقت بيشتري به فعاليتهاي ورزشي و مصرف كالاهاي فرهنگي اختصاص مي‌دهند در اين پژوهش بين موقعيت شغلي زنان و توجه به جنبه‌هاي جسماني و ميزان نظارت و كنترل بر بدن رابطه‌اي مشاهده نشد. در نهايت اين مطالعه نشان مي‌دهد، در زناني كه داراي موقعيت شغلي بالا بوده‌اند، نسبت به زنان رده‌هاي شغلي پايين، سبك زندگي از مصرف‌گرايي به ويژه مصرف تظاهري و تجملي فاصله گرفته و توجه به جنبه‌هاي فايده‌اي و كاربردي كالاها بيشتر مي‌شود. همچنين نتايج حاكي از آن است كه سبك زندگي و الگوهاي مصرف و در نتيجه تمايزهاي هويتي زنان را نمي‌توان صرفاً از روي موقعيت شغلي آنها شناخت بلكه بايد تاثير ساير عوامل فرهنگي از جمله جنسيت، تحصيلات و ارزشها و نگرشها را در شكل‌گيري هويت و سبك زندگي زنان مورد مطالعه قرار داد.

کد مقاله 7192
تعداد بازدید 2322

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397