عنوان
|
بررسي ميزان استفاده و رضامندي زنان از تماشاي سريالهاي تلويزيوني |
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
مسعود کوثری - محمد اسماعیل ریاحی - مرضیه حق گویی اصفهانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - علمی پژوهشی سال 4 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن پایگاه اجتماعی اقتصادی استفاده و رضامندی سریالهای تلویزیونی ابعاد رضامندی مخاطب فعال
|
موضوع
|
زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات
|
چکیده
|
مقاله حاضر در حوزه جامعهشناسي ارتباطات و با به كارگيري رويكرد «استفاده و رضامندي»، به دنبال آن است تا ضمن بررسي ابعاد استفاده و رضامندي زنان از تماشاي سريالهاي تلويزيوني، تاثير پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي بر ميزان استفاده و رضامندي زنان از تماشاي سريالها را مورد تجزيه و تحليل قرار دهد.\r\nاين تحقيق، به شيوه پيمايش انجام شده و دادهها از طريق پرسشنامه همراه با مصاحبه جمعآوري گرديده است. پاسخگويان پژوهش، 383 نفر از زنان متاهل 20ـ54 ساله ساكن در مناطق يازده گانه شهر اصفهان در سال 1385 بودهاند.\r\nنتايج نشان ميدهد كه ميانگين تماشاي تلويزيون در بين زنان، سه ساعت و24 دقيقه در روز بوده و بيشتر زنان، سريالهاي تلويزيوني را اكثر اوقات تماشا ميكرده و آن را جزء اولويت اول در تماشاي برنامههاي تلويزيوني قرار داده بودند. رضامنديهاي كسب شده از تماشاي سريالها، در حد متوسط بوده و بين پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي زنان و ميزان استفاده و رضامندي از تماشاي سريالهاي تلويزيوني، رابطه معناداري مشاهده شده است؛ بدين صورت كه با افزايش سطح پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي زنان، ميزان تماشاي تلويزيون و سريالها توسط آنان كمتر گزارش شده است؛ و نيز ميزان رضامندي آنان از تماشاي سريالهاي تلويزيوني در ابعاد چهارگانه (كسب آگاهي، كسب هويت شخصي، تفريح و سرگرمي، و برقراري كنش متقابل اجتماعي) كاهش يافته است.\r\nبا عنايت به روند رو به افزايش ميزان تحصيلات و اشتغال زنان در سالهاي اخير كه به توانمندسازي و ارتقاي پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي آنان طي سالهاي آينده منجر خواهد شد، ضروري به نظر ميرسد كه سياستگذاران و برنامهسازان رسانه پر مخاطب تلويزيون، به توليد و پخش سريالهايي اقدام نمايند كه پاسخگوي نيازهاي زنان بوده و بتواند رضايت خاطر آنان را در زمينههاي تفريح و سرگرمي، برقراري كنش متقابل اجتماعي، كسب آگاهي، و به ويژه كسب هويت فردي و اجتماعي فراهم آورد.
|