• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان الگوي مصرف و هويت دختران جوان شهري: مطالعه اي درباره دختران شيراز
تعداد صفحات 33
نویسنده سعید زاهد زاهدانی - مریم سروش
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - علمی پژوهشی سال 4 پیاپی 11
تاریخ انتشار بهار - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه هویت جنسیتی  مصرف فرهنگی  مصرف زمان  مصرف مادی  هویت ملی  هویت دینی  دختران جوان  
موضوع اوقات فراغت زنان     زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي     هويت جنسی / هویت زنانه    
چکیده با توجه به اهميت مصرف در جامعه جديد در تعريف هويت هاي مدرن به خصوص براي جوانان که قشري خلاق و مهم در هر جامعه اي مخصوصاً در حوزه مصرف محسوب مي شوند، مطالعه و بررسي الگوهاي مصرفي دختران جوان به نظر ضروري مي رسد. سوال اصلي مقاله حاضر اين است که دختران جوان شهري براساس چه الگويي در زمينه هاي مصرف فرهنگي، مصرف زمان در اوقات فراغت و مصرف مادي عمل کرده و آيا مي توان الگوهاي متفاوتي بر اساس هويت هاي ملي، ديني و جنسيتي بين آن ها تشخيص داد. ابتدا مباني نظري و پيشينه تحقيق در اين زمينه بررسي گرديد و سپس با توجه به سوالات تحقيق پرسشنامه اي طراحي و در ميان 382 نفر از دختران مجرد 15 ـ 30 ساله در شيراز توزيع و تکميل گرديد. نتايج 8 الگوي متمايز مصرف را به دست مي دهد که ارتباط آن ها با متغيرهاي زمينه اي (سن، ميزان درآمد خانواده در ماه، بعد خانواده، وضعيت اشتغال، محل تولد) بررسي شده و دسته بنديهاي صورت گرفته است. به علاوه اين الگوهاي مصرف با وضعيت هاي هويتي پاسخگويان (هويت ملي، ديني، جنسيتي و طبقاتي) نيز رابطه دارد. نتايج تحقيق نشان مي دهد که الگوهاي مصرفي بيشترين اقبال را در ميان دختران داشته اند که شامل فعاليت هايي هستند که کمتر هزينه بر بوده، در زمينه خانوادگي قابليت انجام داشته باشد و نشان دهنده هويت ملي و مذهبي متوسط و هويت جنسيتي جديد بوده و از تصورات کاملاً سنتي از زن فاصله گرفته باشد.

کد مقاله 7190
تعداد بازدید 1209

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397