• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نگاهي به ديدگاه هاي مفسران در مورد گواهي (شهادت) زنان در قرآن
شماره ویرایش
تعداد صفحات 29
نویسنده احمدرضا حسنخانی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش‌های قرآنی - دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی - مصوب حوزوی سال 16 پیاپی 61
تاریخ انتشار بهار - 1389
زبان فارسی
کلید واژه گواهی زنان  آیه دین  تفاوت بین زنان و مردان  
موضوع زن در قرآن     زن و شهادت / گواهی زنان    
چکیده از جمله مباحث فقهي سؤال برانگيز در احكام متفاوت بين زن و مرد، مسئله گواهي است. طرح ناقص قضيه شهادت و گواهي در استراتژي فقه ژورناليستي باعث به وجود آمدن اين جنجال شده است. اين مسئله تا بدان جا پيش رفته كه بسياري رويكرد غالب قرآن و فقه اسلامي را مردانه مي‎انگارند تا زنانه و اين خود باعث برخي كژفهمي‎ها، دگرانديشي‎هاي افراطي و نوانديشي‎هاي مخالف متون شريعت مي‎گردد.\r\nمهم‎ترين دليل براي اثبات نابرابري شهادت زنان و مردان در قرآن، آيه ۲۸۲ سوره بقره است كه موضوع آن قرض و دَيْن بوده و علت و فلسفه اختلاف را به ضلالت در ناحيه زن‎ها تعليل كرده است. مفسران در بيان علت اين ضلالت، مواردي چون كاستي عقل و حافظه، عاطفي بودن، عدم اشتغال زنان به امور تجاري و ... را بيان نموده‎اند كه بيشتر بر حدس و گمان مبتني است. آنچه در اين نوشتار دنبال مي‎شود، ارائه و تحليل نظرات مفسران و صاحبنظران اسلامي در خصوص علت و فلسفه تفاوت گواهي زن و مرد است.

کد مقاله 7160
تعداد بازدید 815

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397