عنوان
|
بررسي آموزش خانواده به شيوهي شناختي - رفتاري بر رضايتمندي زناشويي والدين دانش آموزان دختر مدارس ابتدايي ناحيه 2 شيراز در سال تحصيلي 88-87 |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
پروین غیاثی - شهین گوهرگانی - لادن معین |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی کلاسهای آموزشی خانواده رویکرد شناختی رفتاری
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده روابط زوجين
|
چکیده
|
در اين پژوهش تاثير آموزش هاي شناختي – رفتاري بر ميزان رضايت زناشويي زوجين مورد بررسي قرار گرفته است. در اين پژوهش 30 زوج ( 60 زن و مرد ) از بين كليه ي والدين دانش آموز دختر مدارس ابتدايي ناحيه ي 2 شيراز در سال تحصيلي 87-88 كه داوطلب شركت و داراي شرايط لازم بودند، انتخاب و به روش تصادفي خوشه اي در دو گروه آزمايش و كنترل قرار داده شدند. پرسشنامه ي رضايت زناشويي انريچ پيش از شروع آموزش هاي شناختي و رفتاري در مورد هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمايش 15 ساعت ( 5 جلسه سه ساعته ) تحت آموزش هاي شناختي – رفتاري استخراج شده از محتواي پرسشنامه ها قرار گرفتند. در اين مدت بمنظور حذف اثر آزماينده، گروه كنترل تحت آموزش هاي نا مربوط قرار داشت. ( آموزش هايي غير از آموزش خانواده، مانند روش تربيت درست فرزندان و غيره ) پس از پايان دوره ي آموزشي دوباره پرسشنامه ي رضايت زناشويي در مورد هر دو گروه اجرا شد و با استفاده از آزمون t مستقل و تحليل واريانس دو سويه، يافته هاي بدست آمده از اجراي بار دوم پرسشنامه ها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه آموزش هاي شناختي – رفتاري موجب افزايش رضايت زناشويي زوجين مي گردد و در سطح 05/0 معني دار است. به بيان ديگر، آموزش خانواده به صورت معني داري موجب افزايش رضايت زناشويي شده است و معلوم شد كه جنسيت زوجين تاثيري بر ميزان اثر بخشي آموزش هاي شناختي ندارد
|