عنوان
|
مطالعه مؤلفههاي حقوق زنان در كتابهاي علوم اجتماعي مقطع متوسطه ايران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
پروین غیاثی - عباس قلتاش - ویدا فلاحی - روح اله مرادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 2 شماره 1 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
محتوای درسی حقوق زنان کتابهای درسی دروس علوم اجتماعی دوره متوسطه کتابهای درسی ایران تحلیل محتوا
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش حقوق زنان / زن و حقوق
|
چکیده
|
اين پژوهش با هدف بررسي ميزان توجه به حقوق زنان در محتواي دروس علوم اجتماعي دوره ي متوسطه ي ايران انجام شده است. در اين پژوهش از روش توصيفي جهت مشخص نمودن مولفه هاي حقوق زنان و از روش تحليل محتوا بمنظور بررسي و تحليل محتواي دروس علوم اجتماعي دوره ي متوسطه ي كشور استفاده شده است. جامعه ي آماري پژوهش در بخش تحليل، محتواي دروس علوم اجتماعي دوره ي متوسطه ي كشور بوده كه از اين جامعه، كتاب هاي درسي مطالعات اجتماعي سال اول، جامعه شناسي (1) و (2) دوره ي متوسطه براي مطالعه انتخاب شده است. ابزار گرد آوري داده ها، سياهه هاي تحليل اهداف، تحليل محتواي كتاب هاي درسي و تحليل تصاوير بود كه پس از مطالعه ي مباني نظري تهيه و تدوين گرديد. روايي آن به وسيله ي متخصصان و پايايي سياهه با روش آلفاي كرونباخ محاسبه گرديد و مقدار 82/. درصد بدست آمد كه با استفاده از مجذور خي دو درصدگيري شده است. واحد تحليل، جملات مندرج در متن كتاب هاي درسي، متن اهداف و هم چنين، تصاوير بوده است. در بخش تحليل محتوا مهم ترين يافته ها نشان دهنده ي آن بود كه در مجموع بخش اهداف، 43/3 درصد به مولفه هاي حقوق زنان توجه شده است و در كتاب هاي درسي 86/. توجه شده كه كم تر از 1 درصد بوده است. در مجموع بيش ترين ميزان توجه مربوط به بعد شناختي در ارتباط با مولفه هاي حقوق زنان بوده است و ساير ابعاد عاطفي و عملكردي ناديده گرفته شده اند. در مجموع، به مولفه هاي فراهم كردن محيط تواناساز براي زنان و حق زن بر دارايي شوهر و رضايت در ازدواج كاملاً بي توجهي شده است و از مجموع تصاوير مندرج در كتاب هاي درسي 25 درصد به مولفه هاي حقوق زنان توجه شده است.
به اصل سند مراجعه شود.
|