عنوان | اخلاق مادري در اسلام و فمينيسم |
تعداد صفحات | 33 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای فلسفی - کلامی - دانشگاه قم سال 10 شماره 3 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | بهار - 1388 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مادری تفاوتهای بیولوژیکی اخلاق مراقبت فمینیستهای تندرو اخلاق مادرانه تقوا خانواده |
موضوع | تربيت در خانواده فمينيسم، مفاهيم، موضوعات و دانشها حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده مادري/ نامادري |
چکیده |
تفاوت هاي تكويني جسمي و روحي زن و مرد در خلقت هدفمند بوده است و كمال زن در تكاپو و حركت درچهارچوب فطري وخلقتي اونهفته است. اسلام مادري را با ضوابط خاص اخلاقي آن ازجمله نمودهاي عالي كمال زن دانسته،پرورش نسل را خطيرترين وظيفه ي زن مي داند. در جهان غرب به موازات نهضت حقوق بشر و انقلاب صنعتي، جنبش هايي براي احقاق حقوق زنان و برابري با مردان با عنوان «فمينيسم» به ظهور پيوست. اين نهضت طي تطورات خود به ايدئولوژي همه جانبه با گرايش هاي متفاوت تبديل شده است. فمينيست هاي تندرو بر اساس مباني فكري و فلسفي خاص چون اصل فرد گرايي و آزادي جنسي، مادري را مهم ترين عامل فرودستي و سركوب زنان مي دانند. از نظر آنان مرد سالاري برسراسر تاريخ، جامعه و علم سيطره داشته، شوون و خصلت هاي خاص زنان ناديده گرفته شده است. آنان با انتقاد از اخلاق سنتي، در پي رهيافت هاي جديدي بوده اند تا ضمن ستايش و اثبات برتري خصلت هاي زنانه، با تعميم آنها راهكارهاي كلي اخلاقي درسطح عموم جامعه ارائه دهند. ازجمله رهيافت- هاي آنها به حوزه اخلاق، اخلاق مادرانه است. آنان با اين رويكرد درپي آنند تا رابطه ي محبت -آميز و خير خواهانه ي مادر- فرزندي را الگوي تمام روابط اجتماعي بشر قرار دهند. اسلام فضايلي چون تقوا، عفت، صبر و ايثار و ... را ضروري عملكرد مقام مادري دانسته، دامان مادر را اولين مدرسه ي انسان و مهم ترين عامل انتقال ارزش ها به نسل ها مي داند. |
کد مقاله | 7072 |
تعداد بازدید | 1119 |
|