عنوان
|
نقش دردسر آفريني و اسناد شناختي در رابطه با باور به دنياي عادلانه و واكنش پرخاشگرانه ي دانشجويان دختر: نظريه ي ايراني كاركرد دو گانه ي متضاد |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
زهرا جوادیان - محسن گلپرور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 6 پیاپی 21 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
71-61 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دردسر آفرینی اسناد شناختی باور به دنیای عادلانه واکنش پرخاشگرانه
|
موضوع
|
بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، بررسي نقش دردسر آفريني و اسناد شناختي در رابطه با باور به دنياي عادلانه و واكنش پرخاشگرانه ي دانشجويان دختر بود. بدين منظور، از بين دانشجويان دختر روان شناسي دانشگاه آزاد اصفهان، 220 نفر انتخاب شدند و به شيوه ي تصادفي در سه گروه اسناد شناختي (خصمانه، دوستانه و مبهم) كاربندي شدند و از نظر سناريو براي دستكاري اسناد شناختي باور به دنياي عادلانه، دردسرآفريني و واكنش پرخاشگرانه مورد آزمون قرار گرفتند. نتايج، نشان داد كه دردسرآفريني و اسناد شناختي، رابطه ي باور به دنياي عادلانه را با واكنش پرخاشگرانه به موقعيت هاي سه گانه (خصمانه، دوستانه و مبهم) تعديل مي كند. تحليل رگرسيون نيز نشان داد كه در دردسر آفريني پايين و موقعيت اسناد خصمانه، رابطه ي باور به دنياي عادلانه با واكنش پرخاشگرانه ي منفي ولي در دردسرآفريني بالا و موقعيت اسناد خصمانه، اين رابطه مثبت است.
|