| عنوان | بررسي نظريه «طلاق معوض» |
| تعداد صفحات | 27 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه مجتمع آموزش عالی - مجتمع آموزش عالی قم - علمی تخصصی سال 2 پیاپی 5 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1379 |
| محدوده صفحات | 89-63 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | خلع طلاق بائن طلاق معوض اقسام طلاق معوض ثانون مدنی ایران |
| موضوع | انواع طلاق |
| چکیده |
این مقاله در نظر دارد که مبانی طلاق معوّض را در غیر از موارد مصرّح در قانون مدنی ایران اثبات کرده و به دلایل مخالفان پاسخ دهد. نویسنده در ابتدای مقاله به سکوت قانون مدنی نسبت به انواع دیگر طلاق و سابقه این بحث در میان فقهای امامیه اشاره کرده و شهید ثانی و فخرالمحققین را از موافقان این طلاق و فاضل هندی و صاحب جواهر را از مخالفان آن معرفی کرده است. وی طلاق معوض را در شش صورت قابل تحقق دانسته و به بررسی صحت یا بطلان هر قسم می پردازد؛ این شش صورت عبارتند از: عقد معاوضی مستقل، هبه معوض، صلح، جُعاله، شرط ضمن عقد لازم و فدیه به عنوان شرط ضمن طلاق. \r\n\r\nنگارنده در بررسی این صورتها اظهار می دارد که در نوع اول طلاق برخی برای صحت آن به آیه اول سوره مائده استناد کرده و برخی از فقهاء نیز آنرا با ادله ای رد کرده اند که نویسنده به نقدهای آنها پاسخ داده و این طلاق را به استناد آن آیه و ماده 10 قانون مدنی صحیح و معتبر دانسته است. وی در ادامه نیز صورت دوم تا چهارم طلاق را به استناد سخن فقها، صحیح شمرده و به ایرادهای وارد بر آن پاسخ داده است. \r\n\r\nنگارنده، صورت پنجم طلاق را لازم الوفاء و با استناد به ادله صحت شرط، معتبر می داند و در توضیح صورت ششم نیز دو فرض را تفکیک کرده است: اول صورتی که طلاق به صورت معلق و مشروط و متوقف بر حصول شرط باشد که به اجماع فقها باطل است و دوم، صورتی که منظور از شرط، الزامات و التزامات فرعی باشد که هیچ مانع عقلی یا نقلی ندارد. وی در ادامه به ادله مخالفان طلاق معوض اشاره کرده و به آنها پاسخ داده و نتیجه گرفته که طلاق معوض در هر یک از اقسام شش گانه فوق، صحیح و معتبر بوده و زوج مالک فدیه خواهد شد. |
|
لینک دریافت مقاله |
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/407575 |
| کد مقاله | 6305 |
| تعداد بازدید | 2012 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...