عنوان
|
بررسي اثربخشي آموزش گروهي بانوان و آموزش مکاتبهاي همسران آنها به شيوه شناختی رفتاري بر رضايت زناشويي |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
زهرا طغیانی - مهرداد کلانتری - حمیدطاهر نشاط دوست |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده پژوهی سال 1 شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1384 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
348-337 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش گروهی بانوان آموزش مکاتبهای همسران رضایت زناشویی رویکرد شناختی رفتاری
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش توانمندسازي خانواده روابط زوجين
|
چکیده
|
این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش گروهی بانوان و آموزش مکاتبه ای همسران آن ها به شیوه شناختی رفتاری بر میزان رضایت زناشویی می پردازد. نوع تحقیق، نیمه تجربی همراه با پیش آزمون، پس آزمون و مرحله پی گیری با گروه گواه است. نمونه مورد پژوهش شامل 28 زوج از بین والدین دانش آموزان دبستانی شهر اصفهان می باشد که بر اساس نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ است. بانوان گروه آزمایش 8 جلسه دو ساعته برنامه آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری دریافت نمودند و همسران ایشان نیز به شیوه مکاتبه ای در برنامه آموزشی شرکت کردند و گام به گام همراه با همسران خود آموزش های شناختی ـ رفتاری دریافت نمودند. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که آموزش گروهی بانوان همراه با آموزش مکاتبه ای همسران آنها به روش شناختی ـ رفتاری، رضایت زناشویی گروه آزمایش را نسبت به گروه گواه افزایش داده است، به گونه ای که 36٪ واریانس نمرات رضایت زناشویی زنان و 35 درصد واریانس نمرات زناشویی مردان مربوط به عضویت گروهی بود (0/01>P). همچنین نتایج نشان داد که این اثر بخشی در مرحله پیگیری حفظ شده است (0/001>P).
|