| عنوان | بازنگری در ارائه درس دانش خانواده و جمعیت با رویکرد سلامتمحور در دانشگاههای علوم پزشکی |
| تعداد صفحات | 8 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | توسعه آموزش جندی شاپور شماره 1 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1404 |
| محدوده صفحات | 97-90 |
| کلید واژه | سلامت اجتماعی بازنگری رویکرد سلامت محور سلامت جسمی سلامت معنوی سلامت روانی دانشجويان علوم پزشکی ابعاد سلامت درس دانش خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امکانپذیری |
| چکیده |
ارائه درس دانش خانواده و جمعیت با رویکرد سلامت محور در دانشگاه های علوم پزشکی می تواند موجب تحول، نوآوری و کارآمدی بیشتر این درس گردد. هدف از این مطالعه بررسی امکان پذیری ارائه این درس با رویکرد به مباحث حوزه سلامت و تبیین چارچوب کلی جهت تدوین سرفصل ها و موضوعات سلامت محور برای این درس است. این پژوهش کاربردی و با رویکرد کیفی در سال تحصیلی 1401-1400 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. جامعه آماری 22 نفر از مدرسان درس دانش خانواده و جمعیت، کارشناسان حوزه معارف اسلامی و متخصصان حوزه سلامت بودند. ابزار مطالعه، پرسشنامه محقق ساخته باز پاسخ بود که روایی و پایایی آن مورد تایید کارشناسان قرار گرفت. تمامی مشارکت کنندگان (%100) إرائه درس دانش خانواده و جمعیت را با رویکرد سلامت محور از جهت اهداف درس و إرائه آن بهحسب ابعاد سلامت (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) امری ممکن و برای دانشجویان علوم پزشکی مفید و ضروری دانستند. 5/62% معتقدند امکان ارائه بهحسب سرفصلهای مصوب وجود دارد. سرفصلها و موضوعات سلامتمحور برای هریک از دو محور این درس (دانش خانواده و جمعیت) در هریک از ابعاد چهارگانه سلامت از جانب مشارکت کنندگان پیشنهاد گردید. ارائه رویکرد سلامت محور در درس دانش خانواده و جمعیت امری ممکن پذیر و ارائه آن برای دانشجویان پزشکی مفید و ضروری میباشد. امکانپذیری این رویکرد میتواند پایه و اساس ایجاد تحول، نوآوری و درنتیجه کارآمدی بیش تر این درس گردد. سرفصل ها و موضوعات پیشنهادی زمینه مناسبی را برای بازنگری این درس فراهم مینماید. |
| کد مقاله | 52650 |
| تعداد بازدید | 2 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...