ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مبتنی بر شفقت به خود بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (سازگارانه و ناسازگارانه)، نگرش به کار و فعالیت در زنان سرپرست خانوار
تعداد صفحات 14
نویسنده فهیمه اسدی خانوکی - علیرضا منظری توکلی - حمید ملایی زرندی - اعظم وزیری نسب
مشخصات نشریه  آموزش پرستاری شماره 2 پیاپی 70
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1404
محدوده صفحات 32-19
کلید واژه زنان سرپرست خانوار  تنظیم هیجانی  کرمان  زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی  تنظیم شناختی هیجان  سبک‌های شناختی تنظیم هیجان  شفقت خود  آموزش شفقت خود  زنان تحت پوشش بهزیستی  راهبردهای تنظیم شناختی سازگارانه هیجان  راهبردهای تنظیم شناختی ناسازگارانه هیجان  آموزش مبتنی بر شفقت  تنظیم هیجان سازگار  تنظیم هیجان ناسازگار  راهبردهای تنظیم هیجان  زنان کرمان  نگرش به کار و فعالیت  
چکیده مقدمه: زنان سرپرست خانوار به دلیل شرایط خاصی که دارند بیش از سایر زنان در مواجه با شرایط سخت و استرس ­زای زندگی قرار دارند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر شفقت به خود بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (سازگارانه و ناسازگارانه)، نگرش به کار و فعالیت در زنان سرپرست خانوار بود.
روش­ کار: روش پژوهش از نوع نیمه ­تجربی و پیش‌آزمون_پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه­­ آماری این پژوهش شامل کلیه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهر کرمان در سال ۱۴۰۳ بودند که 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ­ها پرسشنامه­ های تنظیم هیجانی Garnefski & Kraaij (2006) و نگرش به کار و فعالیت زنان et al& Mihail (2006) بود. مداخله آموزش مبتنی بر شفقت در طی 8 جلسه به صورت هفته‌ای یک جلسه 90 دقیقه‌ای بر روی گروه آزمایش انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون­ های توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد. میزان P کمتر از 05/0 معنی­ داری در نظر گرفته شد.
یافته ­ها: یافته ­هــا نشــان داد بیــن میانگیــن نمــرات تنظیم هیجانی و نگرش به کار و فعالیت زنان سرپرست خانوار دو گــروه آزمایــش و کنتـرل در مرحلـه پیش آزمـون و پس آزمـون و پیگیری تفـاوت معنـاداری وجـود دارد. بدیـن صـورت کـه ایـن درمـان توانسـته منجــر بــه بهبــود معنــادار تنظیم هیجانی و نگرش به کار و فعالیت در زنان سرپرست خانوار شــود (01/0 P < ). براساس اندازه اثر میزان تاثیر بر راهبردهای سازگارانه 44/0، بر راهبردهای ناسازگارانه 41/0 و بر نگرش به کار و فعالیت 52/0 بود.
­نتیجه ­گیری: با توجه به این­که آموزش مبتنی بر شفقت برای بهبود تنظیم هیجانی و تغییر نگرش به کار و فعالیت زنان سرپرست خانوار موثر است، این روش به ­عنوان یک شیوه موثر مورد توجه درمانگران و متخصصین حوزه روانشناسی قرار گیرد.

کد مقاله 52601
تعداد بازدید 2

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397