عنوان | فرمانبرداری یا مقاومت؟ رازهای پنهان جشن تکلیف دختران |
تعداد صفحات | 37 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات فرهنگی ایران شماره 3 پیاپی 71 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1404 |
محدوده صفحات | 249-213 |
کلید واژه | تجربه زیسته پدیدارشناسی هویت اسلامی تجارب زیسته دختران تجربه دختران هویت دختران قدرت انضباطی دختران مذهبی هویت مقاومت آیین گذار جشن تکلیف آیین گذار مذهبی هویت مشروعیتبخش |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجربۀ زیستۀ دختران مذهبی از جشن تکلیف و چگونگی بازخوانی این تجربه توسط آنان پس از فاصله گرفتن از جشن، انجام شده است. با توجه به خلأ پژوهشی موجود در این حوزه، تفسیر تجربۀ زیستۀ دختران از این آیین گذار، حائز اهمیت است. دراینراستا، این پژوهش با رویکرد کیفی و بهکارگیری روش پدیدارشناسی و با استفاده از نمونهگیری هدفمند با ۱۸ نفر از دختران خانوادههای مذهبی که تجربۀ برگزاری جشن را داشته و پس از جشن بهشکل جدی، تحت کنترل برای انجام واجبات دینی قرار گرفتهاند، مصاحبۀ عمیق انجام شده و دادههای بهدستآمده با استفاده از روش هفتمرحلهای کلایزی تحلیل شده است. یافتههای پژوهش مرحلۀ پساگذار در آیین گذار را نشان میدهد و دربردارندۀ دو مقولۀ اساسی، ازجمله هویت مشروعیتبخش و هویت مقاومت است. هویت مشروعیتبخش که از مسیرهایی چون خلق تغییر، اجتماعی کردن و ساخت هویت اسلامی، پرورش هویت فرمانبردار، قواعد منضبطانه، و کنترل اجتماعی ایجاد شده و در برابر آن، هویت مقاومت بروز و ظهور یافته است. نتایج بهدستآمده در قسمت پساگذار نشان میدهد، هویت مشروعیتبخش با سازوکارهای مختلف خود، پس از جشن تکلیف، ازیکسو با تبدیل کردن دختران به سوژههای بهنجار، مطیع، و فرمانبردار و ازسویدیگر، با سیطرۀ هویت اسلامی و ارائۀ آن، در پی استیلای هویت مشروعیتبخش در جامعه بوده است که سرانجام، خود را با مقاومت دختران و پسزدن موارد تأکیدشدهای همچون حجاب چادر، نشان داده است. |
کد مقاله | 52474 |
تعداد بازدید | 10 |
|