عنوان | پدیدارشناسی هویتپذیری دختران نوجوان در ارتباط با حضور در فضای مجازی |
تعداد صفحات | 33 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان سال 23 شماره 1 پیاپی 82 |
تاریخ انتشار | بهار - 1404 |
محدوده صفحات | 165-133 |
کلید واژه | هویت دختران نوجوان هویت فردی تجربه زیسته پدیدارشناسی فضای مجازی هویت خانوادگی کرج (شهرستان) هویت نوجوانان تجارب زیسته دختران تجربه دختران هویت دختران تجربه نوجوانان استفاده از فضای مجازی |
چکیده |
نوجوانی، دوره بازیابی خویشتن در بافت زندگی و شناخت هویت است. این برهه فرصت تجربه باورها، نقشها، وظایف و تعهدات مختلف را برای نوجوان فراهم میکند. بهنظر میرسد در دوران اخیر فضای مجازی نقشی پر رنگ در شکلگیری هویت نوجوانان داشته است. هدف پژوهش حاضر، با رویکردی روانشناختی به بررسی تجربه زیسته دختران نوجوان از هویت فردی و خانوادگی متأثر از حضور در فضای مجازی در شهر کرج پرداخته است. در این راستا، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی، با 19 نفر از دختران نوجوان در سنین 13 تا 16 سال مصاحبه صورت پذیرفت. از تحلیل محتوای مصاحبهها، 3 مقوله اصلی «مناسبات هویت»، «سکوی هویت» و «سیالیت هویت» استخراج گردید. درونمایه استخراج شده از این مقولات تحت عنوان «ارزشهای فردی و خانوادگی متأثر از دوگانه زیستجهان واقعی و مجازی» بود؛ چرا که اشخاصی که دارای پراکندگی هویت بودند، میزان استفاده از فضای مجازی آنها، کمتر از 4 ساعت بود و اشخاصی که در مرحله وقفه و ضبط هویت قرار داشتند، بیشتر از 4 ساعت در شبانهروز از فضای مجازی استفاده میکردند. همچنین، افراد دارای پراکندگی هویت، از فضای مجازی بهمثابه ابزاری جهت پیشرفت، افزایش آگاهی و بهروز کردن اطلاعات عمومی استفاده میکردند؛ اما افرادی که وقفه هویتی داشتند، فضای مجازی را جهت درونی کردن عقاید دیگران بهکار میبردند. همچنین بیشترین برنامه مورد استفاده دختران نوجوان، اپلیکیشن شاد و کمترین آن، اسنپ چت و پینترست است. |
کد مقاله | 52407 |
تعداد بازدید | 5 |
|