ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش و کارکرد فناوری‌های نوین در دیجیتالی شدن سبک زندگی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز
تعداد صفحات 50
نویسنده مریم قلیچی - عبدالرضا نواح - معصومه باقری - سجاد بهمنی
مشخصات نشریه  مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان سال 23 شماره 1 پیاپی 82
تاریخ انتشار بهار - 1404
محدوده صفحات 132-83
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  اینترنت  سبک زندگی  شبکه‌های اجتماعی  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  فناوری  فضای مجازی  نظریه زمینه‌ای  شبکه‌های اجتماعی مجازی  شبکه‌های مجازی  دیجیتالی شدن  اهواز (شهرستان)  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  سبک زندگی دختران  سبک زندگی دیجیتالی  
چکیده هدف پژوهش حاضر فهم سبک زندگی دیجیتالی دانش ­آموزان دختر در شهر اهواز و نقش فناوری­ های نوین خصوصاً اینترنت و شبکه ­های اجتماعی مجازی بر دیجیتالی‌شدن سبک زندگی است. فناوری­ های نوینی که به تمام فضاهای اجتماعی، سازمانی و فردی در جوامع بشری نفوذ کرده و شیوه­ زندگی روزمره، کار و معرفت افراد را متأثر ساخته است. روش پژوهش نظریه داده‌بنیاد بود و داده­ های پژوهش از طریق مصاحبه­ عمیق و به شیوه­ نمونه­ گیری هدفمند از 15 نفر از دانش­ آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در نواحی چهارگانه اهواز گردآوری شده است. تجزیه­ و­ تحلیل داده­ ها با استفاده از نسخه­ 2015 کوربین و اشتراوس و پنج شیوه کدگذاری باز و تشخیص مفاهیم، توسعه مفاهیم در جهت ابعاد و ویژگی­ ها، تحلیل داده­ ها برای زمینه، وارد کردن فرآیند به تحلیل و یکپارچه­ سازی مقولات انجام شد. پس از تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها و کدگذاری آن‌ها، ۱۲ مقوله اصلی شناسایی شد که هر یک با استناد به متن مصاحبه‌ها مورد تحلیل قرار گرفتند. این مقولات در سه بعد اصلی شرایط، کنش-تعامل، و پیامدها دسته‌بندی شدند. بُعد شرایط شامل مقولاتی نظیر جذابیت و خوشایند بودن، کنجکاوی و هیجان‌خواهی، انزوا و گوشه‌گیری، احساس عقب‌ماندگی از فناوری‌های روز دنیا و هم‌نوایی است. در بُعد کنش-تعامل، مقولاتی مانند فائق آمدن بر مشکلات و فرار از واقعیت، حفظ و تداوم روابط صمیمی با کاهش فاصله مکانی، ارتباطات بین‌فردی با فراتر رفتن از محدودیت‌های خانواده و جرأت‌مندی و ابراز وجود استخراج شدند. در نهایت، بُعد پیامدها شامل اوقات فراغت، اطلاع‌رسانی و اطلاع‌گیری، تجارت الکترونیکی و صرفه‌جویی و تسریع دسترسی به امکانات و خدمات بود. با تحلیل و ادغام این سه بعد، مقوله هسته «تحول دیجیتالی در سبک زندگی دانش‌آموزان» شناسایی شد. این مقوله بیان‌گر آن است که تعامل با فناوری‌های نوین، فرآیندی دوسویه از شناخت و بهره‌گیری است که از طریق آن، افراد نه‌تنها به نیازهای روزمره خود پاسخ می‌دهند، بلکه به بازتعریف هویت، روابط اجتماعی و سبک زندگی خود می‌پردازند.

کد مقاله 52406
تعداد بازدید 5

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397