عنوان | سوگیری اجتماعی علیه تحصیلات عالی زنان، پیچیدگی اقتصادی و نابرابری جنسیتی در آموزش عالی |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان سال 23 شماره 1 پیاپی 82 |
تاریخ انتشار | بهار - 1404 |
محدوده صفحات | 82-51 |
کلید واژه | آموزش عالی آموزش عالی زنان تحصیلات عالی نابرابریهای جنسیتی نابرابری جنسیتی آموزشی تحصیلات عالی زنان سوگیری جنسیتی حکمرانی حکمرانی خوب آموزش عالی ایران سوگیری اجتماعی پیچیدگی اقتصادی سرمایهگذاری مستقیم خارجی |
چکیده |
نابرابری جنسیتی در آموزش، دسترسی زنان به آموزش و مشارکت آنها در نیروی کار را محدود و این به کاهش نوآوری، کاهش بهرهوری و کاهش رشد اقتصادی میانجامد. از طرفی، کاهش سوگیری جنسیتی علیه زنان در آموزش عالی میتواند این نابرابریها را کاهش و با کمک به شکلگیری نیروی کار متعادلتر از رشد اقتصادی پایدار حمایت کند. لذا، این مطالعه با استفاده از روش پانل پویا به بررسی تأثیر سوگیریهای اجتماعی علیه تحصیلات عالی زنان بر نابرابری جنسیتی در آموزش عالی در چارچوب پیچیدگی اقتصادی در پانلی متشکل از 23 کشور، با تمرکز ویژه بر ایران، طی دوره 2014 تا 2021 پرداخته است. پیچیدگی اقتصادی، نشاندهنده پیچیدگی و تنوع قابلیتهای تولیدی یک اقتصاد است و بهعنوان یک عامل تعیینکننده مهم در نابرابری جنسیتی در آموزش مطرح میشود. علاوهبر پیچیدگی اقتصادی، متغیرهای کنترلی مانند هزینههای آموزشی دولت به ازای هر دانشآموز، نرخ بیکاری، حکمرانی خوب و باز بودن کسبوکار در مدل گنجانده شده است تا دیدی جامع ارائه دهد. یافتههای تجربی نشان میدهد که سرمایهگذاری مستقیم خارجی بالاتر و شاخص حکمرانی بهتر به کاهش نابرابری جنسیتی در آموزش کمک میکند، در حالی که سطوح بالاتر بیکاری با افزایش نابرابری همراه است. در مقابل، آزادسازی تجارت و هزینههای آموزشی دولت به ازای هر دانش آموز تأثیر قابل توجهی بر نابرابری جنسیتی در آموزش عالی ندارد. این مقاله بینشهایی را در مورد پویایی سوگیریهای اجتماعی علیه تحصیلات عالی زنان و ساختارهای اقتصادی در شکلدهی برابری آموزشی، با پیامدهای سیاستی برای کشورهایی که درپی کاهش تفاوتهای جنسیتی در آموزش عالی از طریق اصلاحات اقتصادی و حکمرانی هستند، ارائه میکند. |
کد مقاله | 52405 |
تعداد بازدید | 5 |
|