عنوان | تصاویر زنان و گفتمان هژمونیک رسانهای در دهه شصت شمسی ایران |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در توسعه و سیاست شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1404 |
محدوده صفحات | 354-335 |
کلید واژه | روزنامه نقشهای جنسیتی تصویر زن بازنمایی رسانهای نقشهای جنسیتی زنانه نشانهشناسی اجتماعی بازنمایی زن دهه شصت نشانهشناسی اجتماعی تصویر شیوه بازنمایی زنان شیوه بازنمایی روزنامههای رسمی |
چکیده |
دهۀ 1360 در ایران دورهای مهم از لحاظ تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. در این مقاله با استفاده از روش کیفی، نظریۀ گفتمان فوکو و با الهام از رویکرد نشانهشناسی اجتماعی کرس و ونلیوون، ۱5 تصویر از میان ۴۳۱ تصویر زنان در صفحۀ اول روزنامههای دهۀ 1360 تحلیل شدند. هدف پژوهش، بررسی گفتمانهای مسلط در بازنمایی زنان و چگونگی تقویت هنجارهای ایدئولوژیک از طریق این تصاویر است. یافتهها نشان میدهد بازنمایی زنان در روزنامهها فراتر از انعکاس ارزشهای غالب، فرایندی فعال برای مدیریت تنشهای هویتی، عادیسازی نقشهای معین جنسیتی و ساخت و تثبیت سوژۀ زن مطلوب انقلابی از طریق بهکارگیری سازوکارهای بصری و تکنیکهای دیداری مشخص است. تصاویر زنان در روزنامههای دهۀ 1360 ابزاری برای بازتولید گفتمانهای مسلط و تقویت ارزشهای انقلابی و اسلامی هستند و زنان را بهعنوان حامیان پرشور انقلاب و آرمانهای آن بازنمایی میکنند. همچنین نقش حمایتی زنان در دوران جنگ تحمیلی برجسته شده است. در کنار این نقشهای حمایتی، تصاویری از حضور زنان در عرصههای علمی و مدیریتی نیز دیده شد که نشاندهندۀ پذیرش نسبی نقشهای جدیدتر برای زنان در جامعۀ انقلابی البته در چارچوب ارزشهای اسلامی است. علیرغم اینکه در این تصاویر، زنان در عرصههای گوناگونی حضور فعال دارند، این بازنماییها نقش زنان را به انتظارات از پیش تعریفشدۀ اجتماعی و فرهنگی در چارچوبهای انقلابی-اسلامی محدود و به تثبیت این گفتمانها کمک میکند. |
کد مقاله | 52402 |
تعداد بازدید | 3 |
|