عنوان | بررسی اثربخشی آموزش رویکرد هیجانمدار بر بهبود حساسیت بین فردی در زوجها در آستانه طلاق |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای مشاوره پیاپی 92 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1403 |
محدوده صفحات | 175-162 |
کلید واژه | درمان متمرکز بر هیجان رویکرد هیجان مدار تهران زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره حساسیت بین فردی زوجین در آستانه طلاق طلاق منطقه 12 تهران منطقه 11 تهران زوجهای تهرانی |
چکیده |
هدف: بررسی تأثیر آموزش رویکرد هیجان مدار بر بهبود حساسیت بین فردی در زوجها در آستانه طلاق میباشد. روش: روش تحقیق به صورت کمی و از نوع نیمه آزمایشی (طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل زوجها در آستانه طلاق استان تهران منطقه 11 و 12 هستند که در دامنه سنی بین 25 تا 35 سال باشند و بصورت داوطلبانه و براساس ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب شدهاند. تعداد نمونه پژوهش 20 نفر از زوجها در آستانه طلاق بودند که به روش نمونهگیری تصادفی از زوجهای در آستانه طلاق که برای انجام امور حقوقی به مراکز حقوقی و مراکز مشاوره شهر تهران مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه حساسیت بین فردی بود و برای آزمون فرضیههای تحقیق از تحلیل کواریانس چند متغیری با رعایت مفروضهها (همگنی ضرایب رگرسیون، خطی بودن رابطه بین متغیرها، توزیع نرمال ویژگی مورد بررسی، همگنی واریانس ها) استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که ابعاد حساسیت بین فردی (آگاهی بین فردی، نیاز به تأیید، اضطراب جدایی، کمرویی و عزتنفسه) در زوجهای در آستانه طلاق که آموزش رویکرد هیجان مدار دریافت کردند کمتر از زوجهایی است که این آموزش را دریافت نکردند. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این است که برنامه آموزش رویکرد هیجان مدار تأثیر معناداری بر بهبود حساسیت بین فردی در زوجهایی در آستانه طلاق داشته و میتواند به عنوان برنامه آموزشی موثر مورد توجه روانشناسان و مشاوران باشد. |
کد مقاله | 52176 |
تعداد بازدید | 1 |
|