عنوان | تعادل کار و زندگی در شرایط دورکاری در سازمانهای دولتی: راهبردها و پیامدها |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مدیریت، آموزش و توسعه در عصر دیجیتال شماره 2 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1404 |
محدوده صفحات | 19-1 |
کلید واژه | عراق نهادهای دولتی سازمانهای دولتی دورکاری تعادل کار زندگی |
چکیده |
این تحقیق به بررسی و شناسایی راهکارها و نتایج برقراری تعادل بین کار و زندگی در شرایط دورکاری در نهادهای دولتی عراق پرداخته است. برای دستیابی به این هدف، از چارچوب فلسفی تفسیرگرایانه، روش شناسی کیفی، راهبرد نظریه دادهبنیاد با رویکرد ظاهرشونده و تکنیک تحلیل مضمون مبتنی بر رویکرد کدگذاری گلیزری بهره گرفته شده است. شرکتکنندگان در این مطالعه، مدیران و کارمندان سازمانهای دولتی عراق بودهاند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. معیارهای گزینش مشارکتکنندگان شامل دارا بودن دانش نظری و عملی در حوزه تحقیق، تسلط بر فرآیندهای دورکاری و تعادل کار-زندگی، و همچنین تجربه مستقیم کار از راه دور بوده است. نمونه نهایی متشکل از 21 نفر با حداقل یک دهه سابقه کاری و شناخت جامع از موضوع پژوهش بود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری و با استفاده از روش نمونهگیری نظری تحلیل و کفایت آن مورد بررسی قرار گرفت. برای اطمینان از دقت و اعتبار نتایج (اعتبارسنجی و پایایی)، چهار معیار گوبا و لینکلن شامل باورپذیری، انتقالپذیری، اتکاپذیری و تأییدپذیری به کار گرفته شد. بر اساس یافتهها، عوامل مؤثر بر تعادل کار و زندگی در 17 مؤلفه اصلی و 45 مقوله دستهبندی شدند. راهبردها شامل زیرساختهای دورکاری آموزش و توسعه، حمایت و پشتیبانی، امنیت، تیم محوری آنلاین، مدیریت زمان. تعادل و ثبات، فرهنگ انعطاف پذیر. سبک رهبری و نوآوری میباشند. نتایج نشان داد با بکارگیری راهبردها و علل شکل گیری تعادل کار و زندگی در شرایط دورکاری در سازمانهای عراقی میتوان به پیامدهایی همچون بهبود رفتاری، بهبود همکاری غیر حضوری، بهبود رفاه عمومی،توسعه روانشناختی کارکنان، بهره وری در سازمان، بهبود کیفیت زندگی. بهبود هویت سازمان و محیط زیست دست یافت. |
کد مقاله | 52109 |
تعداد بازدید | 4 |
|