عنوان | شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط والدین معلم با هدف اجرای برنامه درسی مقطع ابتدایی: مطالعه پدیدارشناسی |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فرهنگی تربیتی زنان و خانواده سال 20 پیاپی 71 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1404 |
محدوده صفحات | 207-187 |
کلید واژه | پدیدارشناسی بیرجند (شهرستان) دانشآموزان دوره ابتدایی معلمان ابتدایی برنامههای درسی برنامه درسی دوره ابتدایی والدین دانشآموزان ابتدایی ارتباط والدین معلم |
چکیده |
ارتباط معلم-والدین یکی از انواع ارتباط باهدف اجرای برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت است و عواملی بر این ارتباط مؤثر هستند. این مطالعه باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط والدین-معلم باهدف اجرای برنامه درسی مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان و والدین انجامشده و با روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی به شناسایی این عوامل پرداخته است. مشارکتکنندگان در پژوهش 15 معلم و 10 والدین از دبستانهای شهر بیرجند بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند و در مصاحبههای نیمه ساختاریافته شرکت کردند. نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه داشت. برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده از روش تحلیل کلایزی استفاده شد. یافتههای حاصل از تجارب زیسته معلمان و والدین در خصوص عوامل مؤثر بر ارتباط والدین- معلم در 7 مضمون اصلی شرایط زمانی و مکانی، سن و جنسیت، وضعیت علمی، اقتصادی و اجتماعی، فقدان روحیه مطالبهگری و انتقادی سازنده، باورها و انگیزههای ارتباطی، محل تحصیل و نوع مدرسه، شایستگیها و مهارتهای ارتباطی طبقهبندی شد. بهطورکلی یافتهها که عوامل متعددی مرتبط با معلمان و والدین بر ارتباط بین آنها تأثیرگذار است که برخی از عوامل مرتبط با ویژگیهای شخصی افراد و همچنین شرایط اقتصادی، اجتماعی و علمی آنها است. |
کد مقاله | 51996 |
تعداد بازدید | 3 |
|