ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط والدین معلم با هدف اجرای برنامه درسی مقطع ابتدایی: مطالعه پدیدارشناسی
تعداد صفحات 21
نویسنده محمد علی‌پور - محسن آیتی - محمدعلی رستمی نژاد - فرهاد سراجی
مشخصات نشریه  فرهنگی تربیتی زنان و خانواده سال 20 پیاپی 71
تاریخ انتشار تابستان - 1404
محدوده صفحات 207-187
کلید واژه پدیدارشناسی  بیرجند (شهرستان)  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  معلمان ابتدایی  برنامه‌های درسی  برنامه درسی دوره ابتدایی  والدین دانش‌آموزان ابتدایی  ارتباط والدین معلم  
چکیده ارتباط معلم-والدین یکی از انواع ارتباط باهدف اجرای برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت است و عواملی بر این ارتباط مؤثر هستند. این مطالعه باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط والدین-معلم باهدف اجرای برنامه‌ درسی مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان و والدین انجام‌شده و با روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی به شناسایی این عوامل پرداخته است. مشارکت‌کنندگان در پژوهش 15 معلم و 10 والدین از دبستا‌ن‌های شهر بیرجند بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند و در مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته شرکت کردند. نمونه‌گیری تا اشباع داده‌ها ادامه داشت. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از روش تحلیل کلایزی استفاده شد. یافته‌های حاصل از تجارب زیسته معلمان و والدین در خصوص عوامل مؤثر بر ارتباط والدین- معلم در 7 مضمون اصلی شرایط زمانی و مکانی، سن و جنسیت، وضعیت علمی، اقتصادی و اجتماعی، فقدان روحیه مطالبه‌گری و انتقادی سازنده، باورها و انگیزه‌های ارتباطی، محل تحصیل و نوع مدرسه، شایستگی‌ها و مهارت‌های ارتباطی طبقه‌بندی شد. به‌طورکلی یافته‌ها که عوامل متعددی مرتبط با معلمان و والدین بر ارتباط بین آن‌ها تأثیرگذار است که برخی از عوامل مرتبط با ویژ‌گی‌های شخصی افراد و همچنین شرایط اقتصادی، اجتماعی و علمی آن‌ها است.

کد مقاله 51996
تعداد بازدید 3

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397