عنوان
|
بررسی و تحلیل کارکردهای تعلیمی و اخلاقی عشق در غزلیات حسین منزوی با رویکرد به مفهوم صمیمیت در نظریه مثلث عشق از رابرت استرنبرگ |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
سید محمدرضا باشی ازغدی - بتول فخر اسلام - محمدشریف حسینی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی سال 16 پیاپی 62 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1403 |
محدوده صفحات
|
86-67 |
کلید واژه
|
شعر فارسی عشق عشق در اشعار معشوق شعر معاصر صمیمیت اشعار غزل مضامین شعر مثلث عشق شعر معاصر فارسی شعر عاشقانه مثلث عشق استنبرگ شاعران معاصر شعر مردانه شعر معاصر ایران غزلهای عاشقانه غزل فارسی شاعران مرد کارکردهای اخلاقی محتوای شعر شعر ایران شاعر ایرانی حسین منزوی غزل معاصر کارکردهای عشق رابرت جی استرنبرگ کارکرد تعلیمی
|
چکیده
|
عشق را باید پدیدهای انسانی و فراتر از معیارهای تمایزگذار بشری دانست. وجود این عنصر در آدمی، به او هویت بخشیده و لذتهای زندگی را برایش افزایش داده است. در حوزۀ روانشناسی، رابرت استرنبرگ در چهارچوب نظریۀ مثلث عشق به ابعاد گوناگونی از مفهوم عشق پرداخته و آن را دارای سه ضلع صمیمیت، شور و تعهد دانسته است. در شعر فارسی نیز، شاعران بسیاری به این مفهوم اشاره کرده اند. در این بین، حسین منزوی بارها در غزلیات خود از اهمیت عشق و لزوم صمیمیت در آن سخن گفته و کارکرد تعلیمی آن را مورد نظر قرار داده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی کارکردهای اخلاقی صمیمیت در پیوندهای میان عاشق و معشوق در غزلهای منزوی است. این تحقیق با استناد به منابع کتابخانهای و روش توصیفی- تحلیلی تدوین شده است. نتایح تحقیق نشان میدهد مفهوم صمیمیت در روابط عاشقانهای که در غزلیات شاعر تبیین شده است به سویههای تعلیمی متنوعی چون: حمایت احساسی و هیجانی از معشوق؛ تجربۀ خوشحالی در کنار معشوق؛ احترام بسیار برای معشوق و ارج نهادن به یکدیگر؛ تکیه کردن بر معشوق هنگام نیازمندیها، افزایش روحیۀ ایثارگری و بذل مال برای همدیگر در رابطه اشاره دارد. در یک نگاه کلی، عشق در ساختار فکری منزوی، صرفاً در روابط هیجانی و احساسی بینافردی خلاصه نمیشود و او کارکردهایی اخلاقی برای این پدیدۀ انسانی در نظر گرفته و در اشعار خود بازتاب داده است. بنابراین، نگاه شاعر به پدیدۀ عشق، دارای دو وجه اخلاقی- عاطفی است و این نگاه را میتوان به عنوان شاخصهای سبکی در نظر گرفت.
|