| عنوان | اثربخشی آموزش هیجانمدار بر اضطراب مرگ، باورهای فراشناختی و رفتارهای خودآسیبرسان دختران با طرحواره ناسازگار اولیه از منظر فرهنگی |
| تعداد صفحات | 13 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | روانشناسی فرهنگی زن سال 16 پیاپی 63 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1404 |
| محدوده صفحات | 13-1 |
| کلید واژه | درمان متمرکز بر هیجان طرحوارههای ناسازگار اولیه مهریز (شهرستان) اضطراب مرگ مدیریت هیجان طرحوارههای ناسازگار باورهای فراشناختی رفتارهای خودآسیبی طرحوارههای اولیه منظر فرهنگی |
| چکیده |
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش هیجانمدار بر اضطراب مرگ، باورهای فراشناختی و رفتارهای خودآسیب رسان دختران با طرحوارههای ناسازگار اولیه از منظر فرهنگی بود. جامعه آماری تمامی دختران 15-25 سال با طرحواره ناسازگار اولیه در شهرستان مهریز سال 1401 بود. نمونه پژوهش 30 نفر از دختران با طرحواره ناسازگار اولیه بود که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل، هرگروه 15 نفر جایگزین شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه طرحواره ناسازگار یانگ (2005)، مقیاس اضطراب مرگ تمپلر (1970)، پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و هاتون (2004) و پرسشنامه رفتارخودآسیب رسان جانسون (1998) بود. گروه آزمایش، آموزش گروهی هیجان مدار را در 9 جلسه 90 دقیقه ای دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش هیجانمدار بر اضطراب مرگ، باورهای فراشناختی و رفتارهای خودآسیب رسان موثر بود. هم چنین آموزش هیجان مدار به دختران با طرحواره ناسازگار اولیه از منظر فرهنگی کمک می کند بتوانند هیجانات را مدیریت کنند و از این طریق باعث کاهش رفتارهای خودآسیب رسان در آنها شود. |
| کد مقاله | 51712 |
| تعداد بازدید | 25 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...