ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش هیجان‌مدار بر اضطراب مرگ، باورهای فراشناختی و رفتارهای خودآسیب‌رسان دختران با طرحواره ناسازگار اولیه از منظر فرهنگی
تعداد صفحات 13
نویسنده آسیه پیروی - زهرا  نادری ملک - ماریه دهقان منشادی
مشخصات نشریه  روان‌شناسی فرهنگی زن سال 16 پیاپی 63
تاریخ انتشار بهار - 1404
محدوده صفحات 13-1
کلید واژه درمان متمرکز بر هیجان  طرحواره‌های ناسازگار اولیه  مهریز (شهرستان)  اضطراب مرگ  مدیریت هیجان  طرحواره‌های ناسازگار  باورهای فراشناختی  رفتار‌های خودآسیبی  طرحواره‌های اولیه  منظر فرهنگی  
چکیده هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش هیجان‌مدار بر اضطراب مرگ، باورهای فراشناختی و رفتارهای خودآسیب رسان دختران با طرحواره‌های ناسازگار اولیه از منظر فرهنگی بود. جامعه آماری تمامی دختران 15-25 سال با طرحواره ناسازگار اولیه در شهرستان مهریز سال 1401 بود. نمونه پژوهش 30 نفر از دختران با طرحواره ناسازگار اولیه بود که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل، هرگروه 15 نفر جایگزین شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه طرحواره ناسازگار یانگ (2005)، مقیاس اضطراب مرگ تمپلر (1970)، پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و هاتون (2004) و پرسشنامه رفتارخودآسیب رسان جانسون (1998) بود. گروه آزمایش، آموزش گروهی هیجان مدار را در 9 جلسه 90 دقیقه ای دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش هیجان‌مدار بر اضطراب مرگ، باورهای فراشناختی و رفتارهای خودآسیب رسان موثر بود. هم چنین آموزش هیجان مدار به دختران با طرحواره ناسازگار اولیه از منظر فرهنگی کمک می کند بتوانند هیجانات را مدیریت کنند و از این طریق باعث کاهش رفتارهای خودآسیب رسان در آن­ها شود.

کد مقاله 51712
تعداد بازدید 25

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397