عنوان | بررسی فقهی حقوقی آموزش جنسی کودکان با تأکید بر سند 2030 یونسکو |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات فقه اقتصادی شماره 5 |
تاریخ انتشار | تير - 1403 |
محدوده صفحات | 854-839 |
کلید واژه | فقه امامیه تربیت جنسی آموزش جنسی حقوق اسلامی آموزههای اسلامی بررسی فقهی بررسی حقوقی آموزههای دینی تربیت جنسی در اسلام آموزههای اخلاقی سند ملی آموزش 2030 آموزههای فقه تربیت جنسی کودکان آموزش جنسی کودک |
چکیده |
زمینه و هدف: تربیت جنسی یکی از ابعاد تربیت است که در کنار سایر ابعاد آن همچون تربیت اجتماعی، عقلانی، اخلاقی و قابل طرح است. هدف مقاله حاضر بررسی فقهی حقوقی آموزش جنسی کودکان با تأکید بر سند 2030 است. مواد و روشها: مقاله حاضر نظری و روش تحقیق آن توصیفی- تحلیلی است. مواد و دادهها نیز کیفی است و از فیشبرداری در گردآوری مطالب و دادهها استفاده شده است. ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است. یافتهها: آنچه در فقه و حقوق اسلامی مد نظر است تربیت جنسی است. تربیت جنسی فراتر از آموش جنسی است. بر اساس آموزههای اسلامی، ارضای نیازهای جنسی باید در قالب ضوابط شرعی مبانی و اصول مبتنی بر ارزشهای دینی باشد. در سند 2030 یونسکو اما تاکید بر آموزش جنسی است. در آموزش جنسی یونسکو تلاش میشود کودکان با بدن و اندامهای حنسی خود و روابط جنسی با دیگران کاملاً آشنا شوند و ضمن پرهیز از برقراری روابط جنسی پرخطر مانند ایدز، اطلاعات لازم را برای ممانعت از اینکه مورد سوء استفاده جنسی قرار گیرد کسب نمایند. نتیجه: نتیجه اینکه میان سند 2030 یونسکو و آموزههای فقهی حقوقی در اسلام از جهت اهداف، مبانی و مؤلفههای آموزش جنسی تفاوت زیادی وجود دارد. شاید بتوان گفت ضرورت آموزش جنسی در اسلام و سند 2030 تنها وجه مشترک این دو است. |
کد مقاله | 51677 |
تعداد بازدید | 1 |
|