ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان چالش‌های تغییر سبک زندگی زنان محجبه در اینستاگرامی شدن
تعداد صفحات 31
نویسنده سید عبدالرسول علم الهدی - طه مهدی قدیری
مشخصات نشریه  رسانه و فرهنگ شماره 2 پیاپی 29
تاریخ انتشار زمستان - 1403
محدوده صفحات 65-35
کلید واژه حجاب  حجاب زن  سبک زندگی  شبکه‌های اجتماعی  زن و سبک زندگی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  زنان محجبه  رسانه‌های اجتماعی  شبکه‌های مجازی  اینستاگرام  رسانه‌های مجازی  تغییر سبک زندگی  فعالیت در اینستاگرام  حجاب استایل  زندگی نمایشی  فانتزی شدن  
چکیده رسانه های اجتماعی نوپدیدی همچون اینستاگرام که برپایه ارتباطات تصویری و روایت زندگی روزمره قرار دارند، ارتباط زیادی با حوزه سبک زندگی کاربران پیدا کرده اند. مولفۀ محوری اینستاگرام تمرکز بر نمایش است که می تواند سبک زندگی نمایشی را گسترده کند. مسئله اصلی این مقاله، بازنمایی تعارض ها و چالش های بوجود آمده در سبک زندگی زنان محجبه چهره شده در اینستاگرام با عنوان حجاب استایل است. برای این کار با روش نشانه شناسی به تحلیل پیام آشکار و نهان پست های چهره های محجبه پرداخته و در نهایت با تحلیل مضمون به محورهای بازنمایی سبک زندگی ایشان دست یافتیم. با روش نمونه گیری هدفمند و نظری، 15 مورد انتخاب شد. یافته ها نشان می دهد، زنان محجبه فعال در اینستاگرام، با طی کردن سیر تحولی معنادار در حال تجربه تغییر سبک زندگی خود با عنوان فانتزی شدن، هستند که ذیل ده مولفه کلان قابل ردیابی است: حجاب و پوشش، عفاف در رفتار، حریم خصوصی، سیطره تفکرات فمینیستی، شهرت گرایی و سلبریتی شدن، رفاه و اشرافی گری، برجسته سازی سبک زندگی غربی، رقص و موسیقی، روزمره شدن و سرگرمی، دینداری فانتزی و ریاکارانه.

کد مقاله 51504
تعداد بازدید 53

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397