عنوان | بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مؤثر بر فرزندآوری در ایران |
تعداد صفحات | 58 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | راهبرد اجتماعی فرهنگی سال 14 شماره 1 پیاپی 55 |
تاریخ انتشار | بهار - 1404 |
محدوده صفحات | 244-187 |
کلید واژه | فرزندآوری ایران باروری فرزندآوری خانواده عوامل اجتماعی عوامل مؤثر بر باروری عوامل فرهنگی عوامل اقتصادی مقالات علمی پژوهشی مقالات علمی فارسی پژوهشهای علمی عوامل فرزندآوری |
چکیده |
شناسایی عوامل تأثیرگذار بر فرزندآوری، اهمیت و کاربرد بسیاری در سیاستگذاری اجتماعی و اقتصادی دارد. هدف پژوهش حاضر این است که با مروری بر پژوهشهای پیشین، عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مؤثر بر فرزندآوری زوجها طی 10 سال اخیر در ایران شناسایی گردد. این مطالعه با روش پژوهش اسنادی انجام شده است. با جستجو با کلیدواژههای باروری و فرزندآوری در بانک اطلاعات نشریات کشور مشخص گردید 251 مقاله علمی پژوهشی فارسی از 266 مقاله یافتشده، طی 10 سال اخیر چاپ شده است. از 251 مقاله چاپشده طی سالهای 1392-1402، 57 مقاله مرتبط با موضوع پژوهش حاضر بود و در آنها عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تأثیرگذار بر فرزندآوری زوجها در ایران بررسی شده بود. 57 مقاله مذکور در پژوهش حاضر بهدقت مطالعه شد و یافتههای آن در سه بخش یعنی عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تأثیرگذار بر فرزندآوری دستهبندی گردید. یافتهها نشان داد در بخش اجتماعی، افزایش سطح تحصیلات، اشتغال زنان، مشارکت اجتماعی، حمایت رسمی و غیررسمی، کیفیت روابط زوجها، تحولات خانواده، توسعه شبکه اجتماعی، احساس امنیت، عدم توانایی در ایجاد هماهنگی بین کارهای بیرون از خانه و بچهداری و در بخش فرهنگی نیز باورهای مذهبی، ارزشمندی فرزندآوری، قومیت، دگرگونیهای ارزشی، فردگرایی، تقسیم کار بین زن و مرد در خانواده، مصرف فرهنگی و در بخش اقتصادی هم وضعیت اقتصادی و مسکن ازجمله عوامل تأثیرگذار بر فرزندآوری بودند. بر پایه یافتهها میتوان نتیجه گرفت هرکدام از عوامل و ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی بهتنهایی نمیتوانند نقش تعیینکنندهای در این زمینه داشته باشند و ترکیبی از عوامل مذکور، در گرایش افراد به فرزندآوری مؤثر هستند. |
کد مقاله | 51500 |
تعداد بازدید | 21 |
|