عنوان | نحوه بازنمایی زنان در آثار عکاسان خبری ایران پسا انقلاب: تحلیل گفتمان انتقادی آثار کریستین اسپنگلر و ژیل پرس |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی هنر و ادبیات شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 155-137 |
کلید واژه | زن ایرانی دوران پس از انقلاب تحلیل انتقادی گفتمان عکاسی تصویر زن بازنمایی زن عکس شیوه بازنمایی زنان شیوه بازنمایی عکس خبری عکس زنان عکاسی انقلاب ایران عکاسان خبری کریستین اسپنگلر ژیل پرس |
چکیده |
زنان ایرانی در بحبوحهی انقلاب نمود زیادی در تصاویر و عکسهای ثبت شده از این واقعه داشتند؛ امری که تا قبل از آن کمتر دیده شده بود. حضور زنان محجبه با آن پوشش خاص و متفاوت در وقایع انقلاب و اعتراضات، برای عکاسان علیالخصوص عکاسان غیرایرانی جالب توجه بود. این مقاله با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف به بازنمایی زنان در ایران پساانقلاب در آثار عکاسی ژیل پرس و کریستین اسپنگلر میپردازد. این پژوهش از طریق بررسی دقیق عناصر بصری و متون پیرامونی بهدنبال کشف و آشکارسازی گفتمان نهفته در این عکسها است. روش فرکلاف با تکیه بر طیفی از عناصر بصری و متنی، تجزیهوتحلیل جامعی از انتخابهای خلاقانه عکاسان و گفتمانهای زیربنایی آنها را امکانپذیر میکند. مقالهی حاضر با بررسی روایت بصری ثبتشده توسط این عکاسان، ادعا میکند که تصاویر آنها بینش منحصربهفردی در مورد ماهیت چندوجهی بازنمایی زنان در ایران پساانقلاب را ارائه میدهد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که این دو عکاس غیرایرانی رویکردهای متمایزی را در ثبت پیچیدگی وضعیت زنان در حین انقلاب و پس از آن اتخاذ کرده و دیدگاههای متنوعی را نشان میدهند. ثانیاً، تجزیهوتحلیل استفاده عکاسان از روشهای بصری، نمادگرایی و تکنیکهای کادربندی برای انتقال روایتهای خاص و برانگیختن پاسخهای منطقی خاص را آشکار میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهد در حالیکه در عکسهای اسپنگلر نوعی همدلی با زنان ایرانی وجود داشته و آنها را به رغم نوع پوشششان، سوژههایی کنشگر بهتصویر میکشد، عکسهای پرس بیشتر بر انفعال و بهحاشیهراندهشدن زنان تاکید دارد. |
کد مقاله | 51484 |
تعداد بازدید | 12 |
|