عنوان | هویت جنسیتی کودکان در خانوادههای تهرانی: پژوهشی در انسانشناسی روانشناختی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 1 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار | بهار - 1404 |
محدوده صفحات | 131-114 |
کلید واژه | خانوادههای تهرانی هویت جنسیتی تهران نظریه کنش متقابل نمادین طرحوارههای جنسیتی منطقه 1 تهران زمانبندی اجتماعی انسانشناسی روانشناختی هویت جنسیتی کودکان |
چکیده |
پژوهش حاضر سعی دارد الگوهای فرهنگی و جنسیتی که از طریق ژست های کلامی و غیرکلامی به کودکان منتقل می شود و هویت جنسیتی آنان را شکل می دهد، مورد مطالعه قرار دهد. رویکرد نظری آن مبتنی بر آراء هربرت مید با تاکید بر مفاهیم ذهن، خود و جامعه است. روش این پژوهش مجموعه ای از داده های انسان شناختی اعم از مردم نگاری، مصاحبه و مشاهده مشارکتی است. در مجموع شش میدان پژوهش با روش نمونه گیری هدفمند از خانواده های منطقه یک تهران انتخاب شدند و با استفاده از روش های کیفی اعم از مشاهده و مصاحبه مورد مطالعه قرار گرفتند. روش تحلیل داده های مربوط به مصاحبه، مبتنی بر تحلیل موضوعی است. نتایج پژوهش نشان می دهد والدین یا مراقبین نزدیک به دلیل تآثر از آموزه های فرهنگی، ارزش های جنسیتی به خصوصی را به کودکان منتقل می کنند که هویت جنسیتی کودک را می سازد و تعاملات او با دیگری به عنوان دختر یا پسر شکل می دهد. همچنین یافته های میدان حاصل از کنش های متقابل والدین و اطرافیان نزدیک با کودکان و تآثیرگذاری آن در ابعاد متفاوت هویت جنسیتی کودکان بود. این ابعاد در پنح حوزة طبقه بندی جنسیتی، فشار جنسیتی، محرومیت جنسیتی و پیش داوری بین گروهی جنسیتی قرار می گیرد که هریک از این طبقه بندی ها به طرحواره جنسیتی کودک منجر می شود. طرحواره جنسیتی به مجموعه ای از الگوها و قوانینی مربوط می شود که تعامل کودک با دنیای بیرون و درون او را شکل می دهد. این امر به این معنا است که کودک مبتنی بر طرحواره جنسیتی خود در حضور محرک و با فرایندهای ذهنی که به صورت واسطه ای عمل می کنند، رفتار متناسب با جنسیت خود را اتخاذ می کند. |
کد مقاله | 51475 |
تعداد بازدید | 15 |
|