| عنوان | تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه ورزش تفریحی زنان ایران با استفاده از تکنیک دیمتل |
| تعداد صفحات | 24 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | مطالعات راهبردی ورزش و جوانان پیاپی 63 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
| محدوده صفحات | 502-479 |
| کلید واژه | زن ایرانی ورزش ایران ورزش زنان ورزش تفریحی گسترش ورزش روش دیمتل توسعه ورزش زنان |
| چکیده |
هدف از انجام این پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه ورزش تفریحی زنان ایران با استفاده از تکنیک دیمتل بود. روش پژوهش حاضر، روش آمیخته و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه خبرگانی بود که در زمینه ورزشهای تفریحی و ورزش زنان تخصص داشتند. نمونه گیری با روش هدفمند و گلوله برفی انجام شد و تعداد نمونه تا حد رسیدن به اشباع نظری برای مصاحبه (17 نفر) ادامه یافت و در بخش کمی با استفاده از نظر 12 نفر از متخصصان و خبرگان که بهِ صورت هدفمند انتخاب شده بودند، رابطه میان متغیرهای شناسایی شده با استفاده از تکنیک دیمتل بررسی شد. عوامل شناسایی شده با استفاده از مدل پیشنهادی دیبوسچر و همکاران (2006) در 3 سطح کلان، میانی و خرد طبقهبندی شدند. پرسشنامه طراحیشده شامل 11 عامل مدیریت کلان، مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی- اجتماعی، مدیریت و رهبری، مدیریت مالی، زیرساختها و امکانات، رسانه و تبلیغات، علمی-آموزشی، عوامل درون فردی و عوامل برون فردی بود که با استفاده از تکنیک دیمتل روابط درونی و تأثیر و تأثر متغیرهای مدل، تعیین شد و در نهایت عوامل مهم و تأثیرگذار شناسایی شدند. طبق نتایج بهدست آمده، از جمله عواملی که نقش مهم و تاثیرگذار در توسعه ورزش تفریحی زنان ایران دارند عوامل مدیریت و رهبری، مدیریت کلان، مسائل فرهنگی- اجتماعی و رسانه و تبلیغات است. بنابراین مدیران سطح کلان و میانی باید ضمن فراهم کردن فرصت رهبری و مدیریت زنان در عرصه های مختلف، با طراحی و تدوین برنامه توسعه و تعالی ورزش زنان، برای رفع موانع حضور شایسته زنان تلاش کنند و در این راستا از قدرت رسانه و تبیلغات برای فرهنگسازی ورزش تفریحی زنان استفاده کنند. |
| کد مقاله | 51399 |
| تعداد بازدید | 34 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...