عنوان
|
واکاوی عوامل و نشانگرهای مرتبط با کیفیت مراکز خدمات مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده: مروری نظاممند |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
سمیرا حقوقی - کیوان صالحی - محسن شکوهی یکتا - ابراهیم خدایی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات راهبردی ورزش و جوانان پیاپی 62 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
598-569 |
کلید واژه
|
ازدواج استحکام خانواده مراکز مشاوره مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مراکز مشاوره خانواده خدمات مشاورهای مرور نظاممند کیفیت خدمات مراکز تحکیم خانواده ارزیابی کیفیت رضایت درمانجو
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف واکاوی عوامل و نشانگرهای مرتبط با سنجش کیفیت مراکز خدمات مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده به روش اسنادی انجام شد. دادهها مبتنی بر 27 سند منتخب در پایگاههای دادههای علمی داخلی و خارجی مانند اس.آی.دی، مگایران، اریک، اسکوپوس، اسپرینگر، و گوگلاسکالر تا سال 1400 (2022) بود که با روش «برنامه مهارت های ارزیابی انتقادی (CASP)» مورد ارزیابی کیفیت قرار گرفتند. برای جستجو و بازیابی مقالهها از کلیدواژههای «کیفیت خدمات»، «ارزیابی کیفیت مراکز مشاوره»، «کیفیت خدمات به ارباب رجوع»، «رضایت مشتری/مراجع»، «عوامل کیفیت خدمات درمانی»، «خدمات روانشناختی»، «ارزیابی مشتری از خدمات»، «رضایت بیماران»، «خدمات بالینی»، و «کیفیت مراقبت از بیماران» استفاده گردید. روایی این پژوهش مبتنی بر نظر متخصصان بود و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید.
یافتهها نشان داد که مهمترین عوامل مرتبط با سنجش کیفیت مراکز خدمات مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده شامل عوامل عینی و ملموس بعلاوه عوامل غیرعینیٍ اطمینان داشتن (اعتماد)، قابلیت اتکا، همدلی و ارتباط درمانی و در نهایت پاسخگویی و دسترسی است. همچنین کیفیت خدمات مراکز مشاوره متأثر از 43 نشانگر مرتبط با پنج عامل کلی شامل عوامل عینی، اطمینان داشتن، قابلیت اتکا، همدلی و ارتباط درمانی و پاسخگویی و دسترسی است.
بدین ترتیب، یافتهها بر ضرورت بازاندیشی و توجه به عوامل شناسایی شده در طراحی و به روزرسانی شیوه ارائه خدمات مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده و همچنین سازماندهی نظام اعتبارسنجی و سنجش کیفیت خدمات این مراکز صحه میگذارد.
|