ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه ادراک عملکرد خانواده و تحمل پریشانی با خودنظم‌جویی تحصیلی: نقش میانجی نشاط ذهنی
تعداد صفحات 18
نویسنده سعیده اصلی تبریزی - سمیه کشاورز
مشخصات نشریه  مطالعات زن و خانواده شماره 4 پیاپی 35
تاریخ انتشار زمستان - 1403
محدوده صفحات 120-102
زبان انگلیسی
کلید واژه عملکرد خانواده  دانشجو  دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)  تحمل پریشانی  نشاط ذهنی  خودنظم‌جویی تحصیلی  
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ادراک عملکرد خانواده، تحمل پریشانی و خودنظم جویی تحصیلی با نقش میانجی نشاط ذهنی بود. روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در سال تحصیلی 1402-1403 که از بین آن‌ها 260 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های عملکرد خانواده (اپشتاین وهمکاران، 1980)، خودنظم‌جویی تحصیلی (افروز، 1386)، تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، 2005) و نشاط ذهنی (رایان، فردریک،1997) بود. اطلاعات گردآوری شده به وسیله روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS24 تحلیل گردید. یافته‌ها نشان داد که مدل مفهومی پژوهش از برازش مطلوب برخوردار است. بررسی مسیرهای مستقیم نشان داد که عملکرد خانواده و تحمل پریشانی با خودنظم‌جویی تحصیلی رابطه دارد. همچنین نتایج بررسی مسیرهای غیرمستقیم نشان داد که نشاط ذهنی در ارتباط بین خودنظم جویی تحصیلی و عملکرد خانواده با تحمل پریشانی نقش میانجی دارد. خودنظم‌ جویی تحصیلی دانشجویان می‌تواند از طریق ارتقاء ادراک عملکرد خانواده، بهبود تحمل پریشانی و افزایش نشاط ذهنی دانشجویان ارتقاء یابد.

کد مقاله 51351
تعداد بازدید 41

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397