| عنوان | جنسیت و فضاهای سوم: ادراک و تجربه زنان از فضاهای کار اشتراکی شهر تهران |
| تعداد صفحات | 21 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | مطالعات زن و خانواده شماره 4 پیاپی 35 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1403 |
| محدوده صفحات | 101-80 |
| زبان | انگلیسی |
| کلید واژه | جنسیت تجربه زنان تهران عاملیت فضای سوم ادراک زنان شبکهسازی فضای کار اشتراکی |
| چکیده |
فضا عرصه حضور روابط اجتماعی مؤثر و بروز خلاقیتهای فردی و جمعی و بازنمایی نقشهای اجتماعی است. فضای سوم مفهومی است که در دیدگاههای بسیاری از نظریهپردازان، خصوصاً توسط اولدنبرگ مطرح شده است. فضای سوم را میتوان جایی غیر از خانه و محل کار خواند که در آن افراد اوقات خود را بهصورتی آزادانه و فارغ از چارچوبهای رسمی محل کار و الزامات عاطفی و عملکردی خانه، میگذرانند. هدف از پژوهش حاضر، چگونگی تجربه زنان در استفاده از فضاهای اشتراکی از منظر بازتولید صرف یا تولید مبدعانه و جدید دگرفضاها است؛ براین اساس علت و زمینه ها، پیامدها و استراتژیهای آنان در استفاده از فضای اشتراکی مورد واکاوری قرار گرفت. روش این پژوهش، کیفی و رویکرد آن گراندد تئوری و تکنیک جمع آوری اطلاعات مصاحبه و نحوه نمونه گیری به صورت هدفمند با حداکثر تنوع بوده است. پاسخگویان 29 نفر از زنان بوده اند. یافته های پژوهش نشان میدهد که علل حضور زنان در این فضاها شامل حل تعارضات محیط کار رسمی، شبکه حمایتی، مدیریت زمان، تعادل در زندگی، امنیت و طراحی فضا بوده است که با راهبردهایی همچون از آن خود کردن فضا و تعاملات و تبادلات حرفه ای به کنش های خود پرداختهاند و پیامدهایی همچون آشنایی و معاشرت با افراد جدید، تنوع در زیست روزمره، کاهش هزینهها برایشان داشته است. نتایج نشان میدهد که خلاقیت زنان، این فضاها را به فضای شبکهسازی حرفهای تبدیل کرده و از آن برای گذر از ساختار مردانهای که امکان حضور زنان در فعالیتهای حرفهای را کمتر ساخته بود، استفاده کردهاند. |
| کد مقاله | 51350 |
| تعداد بازدید | 45 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...