عنوان | اصلاح سيماي زن در کتاب هاي دوره ابتدايي: راهي به سوي دستيابي به فرصت هاي برابر |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تعلیم و تربیت - وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران - علمی پژوهشی شماره 87 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1385 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رویکرد جنسیتی زن در کتب ابتدایی زن در کتب درسی |
موضوع | تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی |
چکیده |
در اين نوشتار سعي شده است تا با مراجعه به کتاب هاي دوره ابتدايي تصويري که از زن و شخصيت او ترسيم شده است مورد مطالعه و ارزيابي قرار گيرد. در اين راستا نگارنده 32 کتاب اين دوره تحصيلي را 5 محور تصاوير، اسامي، خانواده، فعاليت ها و شخصيت ها مورد تجزيه و تحليل محتوايي قرار داده و نقش و شخصيت خانوادگي و اجتماعي مردان را نسبت به زنان سنجيده است.\r\nاز منظر وي در اين کتاب حضور اجتماعي زنان و دختران نسبت به مردان و پسران کم رنگ تر پوشش داده شده و به مادران نسبت به پدران نقش حاشيه اي داده شده است که هويت شغلي مستقلي ندارد. همچنين حضور دختران در عرصه هاي ورزشي، علمي، سياسي و تاريخي محدود جلوه داده شده و فرصت هاي برابر براي زن و مرد در اين عرصه ها در نظر گرفته نشده است. وي معتقد است که اين طرز ديدگاه در اين کتاب ها نيازمند اصلاح است و بايد شخصيت فردي، خانوادگي و اجتماعي زنان در آنها مورد تأکيد بيشتري قرار گيرد. |
کد مقاله | 5112 |
تعداد بازدید | 870 |
|