عنوان | مقایسه تجربه زیسته دانشآموزان تک والد مادر و دو والد در دوره ابتدایی از تحصیل در فضای مجازی در همهگیری کووید 19 |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش سال 21 شماره 4 پیاپی 65 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1403 |
محدوده صفحات | 158-143 |
کلید واژه | دانشآموزان دختر تجربه زیسته آموزش مجازی کودکان دبستانی دانشآموزان دوره ابتدایی حمایت خانواده خانواده تک والد کودکان تک والد فضای مجازی دو والد دوره ابتدایی دختران مقطع ابتدایی خانواده دو والد دانشآموزان تک والد قرچک (شهرستان) تک والدینی کووید 19 دختران تک والد تک والد مادر دانشآموزان دو والد |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تجربه زیسته دانشآموزان تکوالد- مادر و دو والد در دورۀ ابتدایی از تحصیل در فضای مجازی در همهگیری کووید- 19 انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی و روش آن پدیدارشناسی است. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دورۀ ابتدایی شهرستان قرچک و شیوه نمونهگیری هدفمند بود. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته گردآوری شدهاند و با استفاده از راهنمای کراندل و همکاران (2006) کدگذاری و هر دو گروه با یکدیگر مقایسه شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت پس از انجام دادن 44 مصاحبه عمیق (24 دانشآموز تکوالد و 20 دانش آموز دو والد) پژوهشگر به اشباع دادهها رسید. در این پژوهش 4 مضمون اصلی و 11 مضمون فرعی به دست آمد که مضامین اصلی عبارت بودند از: «تهیه ملزومات آموزشی»، «مشکلات یادگیری و میزان حمایت خانواده»، «مشکلات فنی و میزان حمایت خانواده» و «انگیزش و هیجان در فضای مجازی». یافتههای پژوهش نشان دادند که نقش حمایتی خانواده در تحصیل مجازی دانشآموزان دورۀ ابتدایی بسیار حائز اهمیت است و دانشآموزان تک والد-مادر به دلیل عدم بهرهمندی از حمایت پدر و کاهش ساعات حضور مادر در خانه چالش های زیادی را از نظر تحصیل در این فضا تجربه کردهاند. بنابراین درمانگران حوزه کودکان میتوانند در جهت غنیسازی فرمولبندی تشخیصی خود در شرایط بیانگیزگی و افت تحصیلی در دانشآموزان، از یافتههای این پژوهش بهرهمند شوند. |
کد مقاله | 51306 |
تعداد بازدید | 23 |
|