عنوان | اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر علائم آسیب روانی در دانشجویان دختر مبتلا به ضربه عشق |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سلامت جامعه (مصوب وزارت بهداشت) شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1403 |
محدوده صفحات | 59-48 |
کلید واژه | دانشجویان دختر آسیبهای روانی تنظیم هیجانی آموزش گروهی تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی دانشجویان کارشناسی نشانگان ضربه عشق ضربه عشق آموزش تنظیم هیجان |
چکیده |
مقدمه: با توجه به اینکه نشانگان ضربه عشق میتواند مجموعه ای از آسیب های روانی را به همراه داشته باشد، پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر کاهش علائم آسیب روانی در دانشجویان دختر مبتلا به ضربه عشق انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون، و همراه گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دختر مبتلا به ضربه عشق، ساکن در خوابگاه دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1399-1398 بودند (تقریبا 60 نفر) که از این جامعه، حجم نمونه 34 نفری (17 شرکت کننده در هر گروه) با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین، جهت تعیین نمونه هدف از سیاهه نشانگان ضربه عشق (LTSI-10)، برای اجرای مداخله از برنامه تنظیم شناختی هیجان مبتنی بر مدل Gross و برای اندازه گیری متغیر وابسته از فهرست علائم SCL-90-R استفاده گردید. برای تحلیل داده ها نیز از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها: اثر عضویت گروهی نشان از تأثیر معنی دار مداخله روی شاخص کل علائم آسیب روانی ( 01/0 p < ) و برخی مؤلفه ها شامل وسواسی جبری ( 01/0 p < )، حساسیت در روابط بین فردی (01/0 p < )، خصومت (01/0 p < )، ترس مرضی (05/0 p < )، و روانپریشی (05/0 p < ) بود. این مداخله روی جسمانی سازی، افسردگی، اضطراب و بدگمانی تأثیر معنی داری نداشت (05/0 p > ). نتیجه گیری: تنظیم شناختی هیجان مبتنی بر مدل Gross میتواند به صورت گروهی روی افراد دارای نشانگان ضربه عشق اجرا شود تا در زمان کوتاه تر منجر به بهبود افراد آسیبدیده بیشتری گردد. |
کد مقاله | 51198 |
تعداد بازدید | 6 |
|