عنوان | عوامل مؤثر بر حفظ و تقویت ارزشهای فرهنگ عفاف و حجاب در دانشآموزان |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت (مصوب وزارت بهداشت) شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1403 |
محدوده صفحات | 548-536 |
کلید واژه | حجاب عفاف ترویج حجاب دختران نوجوان دانشآموزان دختر کتب درسی دختران کتابهای درسی دانشآموزان دختر دبیرستانی عوامل فردی رشت (شهرستان) گیلان (استان) فضای مجازی فرهنگ حجاب و عفاف فرهنگ دینی ارزش حجاب دانشآموزان نوجوان لاهیجان (شهرستان) رضوانشهر (شهرستان) فرهنگ عفاف عوامل تربیتی فرهنگ حجاب حجاب دختران رودبار (شهرستان) بندرانزلی (شهرستان) ارزشهای عفاف دانشآموزان دوره متوسطه دوم کتابهای درسی دبیرستان عوامل پرورشی |
چکیده |
هدف: عفاف و حجاب آنچنان فواید آشکار فطری و الزامات دینی دارد که بعید به نظر می رسد متدینی به دور از بدآموزی و القائات غلط در ضرورت آن تردید نماید، از سویی دوره نوجوانی بهترین دوره برای جا انداختن فرهنگ ملی و نگرش مذهبی است. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تقویت ارزش های فرهنگ عفاف و حجاب در دانش آموزان انجام شد. روش بررسی: پژوهش با روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم سال تحصیلی 1400-1401، شامل 380 دانش آموز دختر متوسطه دوم استان گیلان بر اساس جدول مورگان، با نمونه گیری تصادفی خوشه ای از دبیرستان های استان واقع در شهرهای رشت، بندر انزلی، لاهیجان، رودبار و رضوان شهر انتخاب شدند. نتایج حاصل از پرسشنامه محقق ساخته با آمار توصیفی میانگین و انحرف استاندارد و آمار استنباطی تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: نتایج آماری نشان داد عوامل فردی با ضریب 72/0، عوامل تربیتی با ضریب 53/0، عوامل مرتبط به فضای مجازی با ضریب 65/0، عوامل پرورشی با ضریب 61/0 و عوامل مربوط به کتب درسی با ضریب 41/0 دارای همبستگی بیشتری باسازه حجاب بودند. نوع مراکز آموزشی ضریب قابل قبولی به خود اختصاص نداد و از مدل حذف شد. نتیجه گیری: هر دو منبع خانواده و جامعه نقش قابل قبولی در ارتقای ارزش های حجاب و عفاف در نوجوانان دختر دارند و اصلی ترین عنصر ارزشی، نگرش فردی نوجوان بود که در این دو محیط شکل می گیرد و طبعاً باید از کودکی و نوجوانی به آن پرداخت. |
کد مقاله | 51192 |
تعداد بازدید | 4 |
|