| عنوان | جنسيت و رويکردهاي معرفت شناسي |
| تعداد صفحات | 22 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | تعلیم و تربیت شماره 87 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1385 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | آموزش دختران رویکرد جنسیتی نظریهپردازی جنسیتی |
| موضوع | جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي |
| چکیده |
در اين مقاله رويکردهاي مختلف معرفت شناسي جنسيتي و نظريه هاي گوناگون در اين زمينه مطرح مي گردد.\r\nنگارنده به سه چشم اندازه عمد معرفت شناسي جنسيتي تحت عنوان هاي «تجربه گرايي زنانه»، «ديدگاه زنانه» و «ساختار گرايي اجتماعي» اشاره کرده و موضع معرفت شناسان را در مورد زن،ماهيت و شخصيت زنانه تبيين مي نمايد.وي نخست به تاريخچه از اين مباحث اشاره کرده و سپس برخي از ديدگاههاي معرفت شناسانه نسبت به زنان را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهد.\r\nبه باور وي معرفت شناسان با ديدگاه زنانه،زنان را به عنوان گروهي که تجربه هاي متفا وت از مردان دارند و داراي ويژگيهاي خاص خود هستند،مورد مطالعه قرار مي دهند و مردان را به عنوان گروهي با ارزش ها و ويژگيهاي متفاوت از زنان در نظر مي گيرند و اين موضوع نمي تواند قضاوت آنها در مورد زن و زنانگي را با واقعيت همراه نمايد. |
| کد مقاله | 5097 |
| تعداد بازدید | 963 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...