عنوان | جنسيت و رويکردهاي معرفت شناسي |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تعلیم و تربیت - وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران - علمی پژوهشی شماره 87 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1385 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش دختران رویکرد جنسیتی نظریهپردازی جنسیتی |
موضوع | جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي |
چکیده |
در اين مقاله رويکردهاي مختلف معرفت شناسي جنسيتي و نظريه هاي گوناگون در اين زمينه مطرح مي گردد.\r\nنگارنده به سه چشم اندازه عمد معرفت شناسي جنسيتي تحت عنوان هاي «تجربه گرايي زنانه»، «ديدگاه زنانه» و «ساختار گرايي اجتماعي» اشاره کرده و موضع معرفت شناسان را در مورد زن،ماهيت و شخصيت زنانه تبيين مي نمايد.وي نخست به تاريخچه از اين مباحث اشاره کرده و سپس برخي از ديدگاههاي معرفت شناسانه نسبت به زنان را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهد.\r\nبه باور وي معرفت شناسان با ديدگاه زنانه،زنان را به عنوان گروهي که تجربه هاي متفا وت از مردان دارند و داراي ويژگيهاي خاص خود هستند،مورد مطالعه قرار مي دهند و مردان را به عنوان گروهي با ارزش ها و ويژگيهاي متفاوت از زنان در نظر مي گيرند و اين موضوع نمي تواند قضاوت آنها در مورد زن و زنانگي را با واقعيت همراه نمايد. |
کد مقاله | 5097 |
تعداد بازدید | 893 |
|