عنوان | ضرورت استفاده از رويکرد جنسيتي در پژوهشها |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تعلیم و تربیت - وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران - علمی پژوهشی شماره 87 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1385 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تبعیض جنسیتی علوم اجتماعی دانشآموزان دختر آموزش دختران تبعیض در آموزش زن و مرد رویکرد جنسیتی نابرابریهای جنسیتی پژوهش علوم اجتماعی زنان |
موضوع | تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی |
چکیده |
در اين پژوهش رويکردهاي جنسيتي در تحقيقات و موقعيت نابرابر براي کاهش يا از ميان بردن علل تبعيض هاي پژوهش عليه زنان ،انجام شده است. نگارنده با نگاهي به پژوهش هاي صورت گرفته در خصوص زنان و مردان و پسران و دختران به فاصله پژوهش هاي صورت گرفته در اين زمينه اشاره کرده و بر اين باور است که در اين پژوهش هاي جنسيتي به موقعيت خاص زنان در ساختار اجتماعي توجه کافي نميشود. وي ضمن نگاهي به تاريخچه پژوهش هاي جنسيتي در زن 19و20 ميلادي، به رويکرد جنسيتي در علوم اجتماعي اشاره کرده و آموزش و پرورش دختران در ايران را از سالهاي اوليه انقلاب تا زمان حاضر را مورد مطالعه قرار مي دهد و معتقد است در پژوهش هاي جنسيتي نسبت به دختران تبعيض روا مي شود و اين مسأله به اجبارهاي اجتماعي و نوع رفتار با دختران و زنان در ايران برمي گردد. |
کد مقاله | 5096 |
تعداد بازدید | 923 |
|