عنوان | ارتقای مهارت فرزندپروری به منظور افزایش قصد بارداری: تدوین یک برنامه آموزشی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پایش (مصوب وزارت بهداشت) سال 24 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1403 |
محدوده صفحات | 54-45 |
کلید واژه | فرزندآوری فرزندپروری بارداری مهارتهای فرزندپروری نظریه رفتار برنامهریزی شده برنامههای آموزشی موانع فرزندآوری قصد بارداری |
چکیده |
مقدمه: با توجه به کاهش نرخ باروری در ایران، یکی از مهمترین دغدغه های سیاستگذاران کشور، افزایش میزان باروری است، این در حالیست که بر اساس نتایج مطالعه ای کیفی یکی از نگرانی های زنان که مانع فرزندآوری آنان است احساس بی کفایتی در فرزندپروری ذکر شده است. از آنجائیکه قصد بارداری بر مبنای نظریه رفتار برنامه ریزی شده شکل می گیرد، لذا این مطالعه با هدف تدوین یک برنامه آموزش مهارت فرزندپروری بر مبنای نظریه مذکور، به منظور افزایش قصد بارداری در زنان انجام شد. مواد و روش کار: با بررسی موانع فرزندآوری بر اساس مطالعه ای کیفی، احساس بی کفایتی در فرزندآوری به عنوان عامل قابل مداخله انتخاب شد. پس از مطالعه متون مرتبط، برنامه آموزشی مهارت فرزندپروری بر مبنای نظریه رفتار برنامه ریزی شده، با محتوای مهارت خودآگاهی، هنر فرزندپروری یونیسف، و سفارشات دین اسلام تدوین گردید. برای اعتبارسنجی برنامه از روایی محتوای کیفی با استفاده از نظرات ۱۰ نفر از صاحبنظران انجام شد. این برنامه شامل ۶ جلسه بود که در انتهای هر جلسه کاربرگ ارزیابی قرار داده شد و پس از اصلاح برنامه، دوباره برای صاحبنظران ارسال شد و به تایید نهایی رسید. یافته ها: این برنامه ۶ جلسه ای شامل اهداف، راهبرد آموزشی و محتوای آموزشی برای هر جلسه تدوین شد. تدوین برنامه بدین شکل بود که مدرسین با مطالعه راهبرد و محتوا بتوانند به راحتی و به طور یکسان آن را اجرا نمایند. این برنامه برای همه افراد اعم از مجرد، متاهل، بدون فرزند و یا صاحب فرزند قابل اجراست. نتیجه گیری: این برنامه می تواند منبع آموزشی را فراهم سازد تا ارائه دهندگان خدمات سلامت و سیاستگذاران بتوانند با اجرای آن، احساس توانمندی فرزندپروری را در زنان افزایش داده و در بالا بردن قصد بارداری در زنان کمک کند. استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی شده، آموزش مهارت خودآگاهی و آموزه های دینی به غنای این برنامه کمک می نماید. |
کد مقاله | 51109 |
تعداد بازدید | 6 |
|