ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش و عملکرد نشریات در سیاست‌های تجدد زنان ایران با تأکید بر مقوله پوشش و مد (1310 تا 1320ه.ش)
تعداد صفحات 42
نویسنده سید حسن شجاعی دیوکلائی - محمدامین خدابنده
مشخصات نشریه  مطالعات تاریخ فرهنگی (مصوب وزارت علوم) سال 16 پیاپی 60
تاریخ انتشار تابستان - 1403
محدوده صفحات 82-41
کلید واژه تجدد  پوشش زنان  زن ایرانی  پوشش زنان ایرانی  مد  مجلات  کالاهای مصرفی  پوشش زنان در ایران  پهلوی اول  مصرف گرایی  مصرف‌ گرایی در ایران  مصرف گرایی زنان  گرایش به مد   پوشش سنتی زنان  پوشش زنان در دوره پهلوی اول  پوشاک عصر پهلوی اول  پوشش سنتی  زن متجدد  نشریات دوره پهلوی اول  
چکیده یکی از برنامه­‌های اصلی اصلاحات اجتماعی حکومت پهلوی اول، تجدد جامعه زنان ایران بود. برای تحقق این مهم حکومت پهلوی در تلاش بود تا طیف وسیعی از زنان را به ویژه در دو مقوله پوشش و مدگرایی تشویق و ملزم به قرارگرفتن در مسیری کند که نتیجه آن تبدیل‌شدن به زن متجدد بود. در تحقق این مهم، نشریات دوره پهلوی­ اول به‌مثابه مهم‌­ترین رسانه در دسترس جامعه نقش مهمی ایفا کردند. ایفای چنین نقشی از سوی نشریات عصر پهلوی­ اول به­ خصوص در سال­‌های 1310 تا 1320 پیامدهایی به همراه داشت. بر این اساس این پژوهش درصدد است تا با رویکرد تاریخی و استفاده از نشریات و اسناد آرشیوی به طرح و پاسخ‌گوییِ این پرسش بپردازد که نقش و عملکرد نشریات در سیاست متجددانه زنان حکومت در سال­‌های 1310 تا 1320 با تأکید بر مقوله پوشش و مد چه بود و چه پیامدهایی را به همراه داشت؟ یافته­‌های پژوهش نشان می‌­دهد که نشریات ایران دوره پهلوی ­اول به‌­خصوص طی سال‌­های 1310 تا 1320، در چهارچوب نقشی که نشریات در نظام­‌های سیاسی با الگوی حکمرانی مطلقه ایفا می‌­کنند، ایفاگر نقش ترویجی و تبلیغی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌­های تجدد حکومت پهلوی در امور زنان شدند؛ این عملکرد و نقش بیشتر متمرکز بر تغییر وضعیت پوشش سنتی زنان بود که از یک‌سو با انتقاد از پوشش سنتی قدیم و از سوی دیگر با تبلیغ پوشاک و کالاهای زینتی جدید در روزنامه‌­ها صورت می­‌گرفت. پیامد چنین عملکردی را می‌­توان در رواج پدیده مصرف‌­گرایی زنان مشاهده کرد. نشانه‌­های رواج پدیده مصرف‌­گرایی را می‌­توان در افزایش میزان واردات کالاهای مصرفی زنان در زمینه پوشاک، لوازم آرایشی و زینتی چون پارچه و لباس‌­های دوخته‌شده، کلاه، عطر، ادکلن و ساعت مشاهده کرد که احصائیه تجارتی ایران در سال­‌های 1310 تا 1319 حاکی از افزایش میران واردات این کالاهاست. افزایش واردات این کالاها نیز خود حاکی از افزایش میران مصرف و رواج مصرف‌­گرایی در میان جامعه زنان ایران در سال­‌های مورد بحث است.

کد مقاله 51082
تعداد بازدید 5

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397