عنوان
|
نقش و عملکرد نشریات در سیاستهای تجدد زنان ایران با تأکید بر مقوله پوشش و مد (1310 تا 1320ه.ش) |
تعداد صفحات
|
42 |
نویسنده
|
سید حسن شجاعی دیوکلائی - محمدامین خدابنده |
مشخصات نشریه
|
مطالعات تاریخ فرهنگی (مصوب وزارت علوم) سال 16 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1403 |
محدوده صفحات
|
82-41 |
کلید واژه
|
تجدد پوشش زنان زن ایرانی پوشش زنان ایرانی مد مجلات کالاهای مصرفی پوشش زنان در ایران پهلوی اول مصرف گرایی مصرف گرایی در ایران مصرف گرایی زنان گرایش به مد پوشش سنتی زنان پوشش زنان در دوره پهلوی اول پوشاک عصر پهلوی اول پوشش سنتی زن متجدد نشریات دوره پهلوی اول
|
چکیده
|
یکی از برنامههای اصلی اصلاحات اجتماعی حکومت پهلوی اول، تجدد جامعه زنان ایران بود. برای تحقق این مهم حکومت پهلوی در تلاش بود تا طیف وسیعی از زنان را به ویژه در دو مقوله پوشش و مدگرایی تشویق و ملزم به قرارگرفتن در مسیری کند که نتیجه آن تبدیلشدن به زن متجدد بود. در تحقق این مهم، نشریات دوره پهلوی اول بهمثابه مهمترین رسانه در دسترس جامعه نقش مهمی ایفا کردند. ایفای چنین نقشی از سوی نشریات عصر پهلوی اول به خصوص در سالهای 1310 تا 1320 پیامدهایی به همراه داشت. بر این اساس این پژوهش درصدد است تا با رویکرد تاریخی و استفاده از نشریات و اسناد آرشیوی به طرح و پاسخگوییِ این پرسش بپردازد که نقش و عملکرد نشریات در سیاست متجددانه زنان حکومت در سالهای 1310 تا 1320 با تأکید بر مقوله پوشش و مد چه بود و چه پیامدهایی را به همراه داشت؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که نشریات ایران دوره پهلوی اول بهخصوص طی سالهای 1310 تا 1320، در چهارچوب نقشی که نشریات در نظامهای سیاسی با الگوی حکمرانی مطلقه ایفا میکنند، ایفاگر نقش ترویجی و تبلیغی برای پیشبرد اهداف و برنامههای تجدد حکومت پهلوی در امور زنان شدند؛ این عملکرد و نقش بیشتر متمرکز بر تغییر وضعیت پوشش سنتی زنان بود که از یکسو با انتقاد از پوشش سنتی قدیم و از سوی دیگر با تبلیغ پوشاک و کالاهای زینتی جدید در روزنامهها صورت میگرفت. پیامد چنین عملکردی را میتوان در رواج پدیده مصرفگرایی زنان مشاهده کرد. نشانههای رواج پدیده مصرفگرایی را میتوان در افزایش میزان واردات کالاهای مصرفی زنان در زمینه پوشاک، لوازم آرایشی و زینتی چون پارچه و لباسهای دوختهشده، کلاه، عطر، ادکلن و ساعت مشاهده کرد که احصائیه تجارتی ایران در سالهای 1310 تا 1319 حاکی از افزایش میران واردات این کالاهاست. افزایش واردات این کالاها نیز خود حاکی از افزایش میران مصرف و رواج مصرفگرایی در میان جامعه زنان ایران در سالهای مورد بحث است.
|