| عنوان | سنخشناسی زنان کارآفرین اجتماعی برمبنای صورتبندی نظام ارزشهای شخصی؛ مورد مطالعه: زنان کارآفرین اجتماعی شهر تهران |
| تعداد صفحات | 36 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | پژوهشنامه زنان سال 15 شماره 3 پیاپی 49 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1403 |
| محدوده صفحات | 36-1 |
| کلید واژه | زنان کارآفرین کارآفرینی سنخشناسی تهران کارآفرینی زنان ارزشهای شخصی زنان شهر تهران نظام ارزشها محافظه کاری کارآفرینی اجتماعی ارزشهای زنان قدرت طلبی توجه به دیگران |
| چکیده |
«کارآفرینی اجتماعی» مفهومی بین رشتهای است که در رشتههای مدیریت، اقتصاد، روانشناسی و جامعهشناسی مطرح شده و میتواند راهکار مناسبی برای حل مسائل اجتماعی و محرکی برای تغییرات اجتماعی و توسعة اقتصادی باشد. این نوع از کارآفرینان، نقش کلیدی در پیشبرد کارآفرینی اجتماعی دارند، ولی دادههای کافی در مورد ارزشهای شخصی آنها به ویژه در ایران موجود نیست. این پژوهش با بهکارگیری رویکرد کیفی و تحلیل محتوایی مضامین مصاحبههای نیمهساختیافته با 17 کارآفرین زن، موضوع سنخ شناسی زنان کارآفرین اجتماعی تهران برمبنای صورتبندی نظام ارزشهای شخصی را مورد واکاوی قرار داده است. بر همین اساس، یافتهها بیانگر این هستند که مهمترین ارزشهای زنان کارآفریناجتماعی توجه به دیگران، ارتقا سطح زندگی دیگری، حفظ محیط زیست، خودرهبری، تمایل به تغییر، محافظهکاری و قدرت طلبی می باشد. این ارزشها تناقضهای موجود بین ارزشهای فردگرایانه و جمعگرایانه در این زنان را نشان میدهند. ارزشهای فردگرایی و جمعگرایی در زنان کارآفرین اجتماعی نسبی میباشند و به تکوین خودآگاهی، اعتمادبهنفس، هدفمندی و عاملیت آگاهانه آنها کمک میکنند. بر اساس این ارزشها، چهار سنخ از زنان کارآفرین اجتماعی محافظهکار، اقدامپژوه، معنابنیان، و کاسب شرافتمند قابل شناسایی است. این سنخ بندی چارچوبی برای درک محرک های انگیزشی و اخلاقی که زیربنای فعالیتهای زنان کارآفرین اجتماعی است، فراهم می کند. |
| کد مقاله | 51043 |
| تعداد بازدید | 47 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...