| عنوان | بازتاب هويت هاي جنسيتي در کتاب هاي تعليمات اجتماعي آموزش ابتدايي و دوره راهنمايي تحصيلي |
| تعداد صفحات | 28 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | تعلیم و تربیت شماره 87 پیاپی 3 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1385 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | نقشهای جنسیتی زن در کتب درسی راهنمائی |
| موضوع | جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي هويت جنسی / هویت زنانه |
| چکیده |
در پژوهش حاضر نحوه پوشش دادن مباحث جنسيتي در کتا ب هاي درسي جغرافيا تاريخ و تعليمات اجتماعي در دوره هاي ابتدايي و راهنمايي مورد ارزيابي قرار گرفته است نگارنده ضمن نگاهي گذرا به اين کتاب ها به نقش تعيين کننده اين کتا ب ها و به طور کلي نحوه آموزش در دوره ها ي ابتدايي و راهنمايي و شگل گيري هويت جنسي در دختران و پسران در اين دو دوره، معتقد است تنها در کتاب تعليمات اجتماعي اول راهنمايي تا حدي به صورت آگاهانه تعادل هويت جنسي بين دختر و پسر برقرار شده است و در کتاب هاي دوم و سوم راهنمايي هويت جنسي دختران نسبت به پسران کمرنگ تر شده است وي يکي از اساسي ترين رسالت هاي آموزش و پرورش در هر کشور را القاء و تنفيذ هويت ملي در جريان تربيت ارزيابي کرده و بازتاب انواع هويت هاي جنسي در کتاب هاي تعليمات اجتماعي مقطع ابتدايي و راهنمايي در نظام آموزش و پرورش ايران را مورد نقد و ارزيابي قرار مي دهد. |
| کد مقاله | 5076 |
| تعداد بازدید | 1040 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...