عنوان | بازتاب هويت هاي جنسيتي در کتاب هاي تعليمات اجتماعي آموزش ابتدايي و دوره راهنمايي تحصيلي |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تعلیم و تربیت - وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران - علمی پژوهشی شماره 87 پیاپی 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1385 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقشهای جنسیتی زن در کتب درسی راهنمائی |
موضوع | جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي هويت جنسی / هویت زنانه |
چکیده |
در پژوهش حاضر نحوه پوشش دادن مباحث جنسيتي در کتا ب هاي درسي جغرافيا تاريخ و تعليمات اجتماعي در دوره هاي ابتدايي و راهنمايي مورد ارزيابي قرار گرفته است نگارنده ضمن نگاهي گذرا به اين کتاب ها به نقش تعيين کننده اين کتا ب ها و به طور کلي نحوه آموزش در دوره ها ي ابتدايي و راهنمايي و شگل گيري هويت جنسي در دختران و پسران در اين دو دوره، معتقد است تنها در کتاب تعليمات اجتماعي اول راهنمايي تا حدي به صورت آگاهانه تعادل هويت جنسي بين دختر و پسر برقرار شده است و در کتاب هاي دوم و سوم راهنمايي هويت جنسي دختران نسبت به پسران کمرنگ تر شده است وي يکي از اساسي ترين رسالت هاي آموزش و پرورش در هر کشور را القاء و تنفيذ هويت ملي در جريان تربيت ارزيابي کرده و بازتاب انواع هويت هاي جنسي در کتاب هاي تعليمات اجتماعي مقطع ابتدايي و راهنمايي در نظام آموزش و پرورش ايران را مورد نقد و ارزيابي قرار مي دهد. |
کد مقاله | 5076 |
تعداد بازدید | 968 |
|