عنوان | مدلیابی روابط بین اهمالکاری تحصیلی، تنظیم هیجان و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان: آزمون تفاوت جنسیتی |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه روانشناسی مثبت سال 10 شماره 1 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 138-115 |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر تنظیم هیجانی تهران دانشآموزان دختر دبیرستانی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان پسر دبیرستانی اهمال کاری تحصیلی نوجوانان دبیرستانی فرسودگی تحصیلی سبکهای شناختی تنظیم هیجان سبک زندگی ارتقادهنده سلامت دانشآموزان پسر پسران نوجوان بهزیستی تحصیلی مشغولیت تحصیلی مدلیابی راهبردهای مثبت شناختی تنظیم هیجان راهبردهای منفی شناختی تنظیم هیجان نظم بخشی هیجانی سلامت تحصیلی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش میانجی تنظیم هیجان در رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر انجام شد. این مطالعه توصیفی در رده مطالعات همبستگی و جامعه آماری آن کلیه دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران است. در این مطالعه، 379 دانشآموز (221 پسر و 158 دختر) به مقیاس اهمالکاری تحصیلی پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی ارتقادهنده و بازدارنده سلامت تحصیلی، سیاهه مشغولیت تحصیلی، سیاهه فرسودگی تحصیلی و سیاهه راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان پاسخ دادند. در این پژوهش از روش آماری مدلیابی معادله ساختاری برای آزمون مدل واسطه مندی فرضی تنظیم هیجان در رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی استفاده شد. نتایج نشان دادند مدل واسطه مندی کامل تنظیم هیجان در رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی، بهخوبی با دادهها برازش دارد. همچنین، نتایج توزیع گروهی روابط بین چند متغیر نشان داد رابطه بین تنظیم هیجان، اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی در دو گروه نوجوانان دختر و پسر مشابه است. علاوه بر این، نتایج نشان داد تمامی وزنهای رگرسیونی در مدل پیشنهادی از لحاظ آماری معنادار بودند. بهطور کلی در مدل پیشنهادی، درصد شایان توجهی از پراکندگی نمرات فرسودگی تحصیلی و پراکندگی نمرات مشغولیت تحصیلی ازطریق اهمالکاری تحصیلی و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان تبیین شد. نتایج این پژوهش، بر لزوم توجه بر نقش ویژگیهای عملکردی تنظیم هیجان ازجمله راهبردهای شناختی تنظیم هیجان دانش آموزان دختر و پسر بهطور مساوی در پیشبینی عملکرد تحصیلی آنها در موقعیتهای چالشبرانگیز تأکید دارد. |
کد مقاله | 50946 |
تعداد بازدید | 31 |
|