ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل‌یابی روابط بین اهمال‌کاری تحصیلی، تنظیم هیجان و بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان: آزمون تفاوت جنسیتی
تعداد صفحات 24
نویسنده عطیه متوسل - جلیل فتح آبادی - امید شکری
مشخصات نشریه  پژوهشنامه روانشناسی مثبت سال 10 شماره 1 پیاپی 37
تاریخ انتشار بهار - 1403
محدوده صفحات 138-115
کلید واژه دختران نوجوان  دانش‌آموزان دختر  تنظیم هیجانی  تهران  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  عملکرد تحصیلی  دانش‌آموزان دبیرستانی  تنظیم شناختی هیجان  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  اهمال کاری تحصیلی  نوجوانان دبیرستانی  فرسودگی تحصیلی  سبک‌های شناختی تنظیم هیجان  سبک زندگی ارتقادهنده سلامت  دانش‌آموزان پسر  پسران نوجوان  بهزیستی تحصیلی  مشغولیت تحصیلی  مدل‌یابی  راهبردهای مثبت شناختی تنظیم هیجان  راهبردهای منفی شناختی تنظیم هیجان  نظم بخشی هیجانی  سلامت تحصیلی  
چکیده پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش میانجی تنظیم هیجان در رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر انجام شد. این مطالعه توصیفی در رده مطالعات همبستگی و جامعه آماری آن کلیه دانش ­آموزان دبیرستان­ های شهر تهران است. در این مطالعه، 379 دانش‌آموز (221 پسر و 158 دختر) به مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی ارتقادهنده و بازدارنده سلامت تحصیلی، سیاهه مشغولیت تحصیلی، سیاهه فرسودگی تحصیلی و سیاهه راهبردهای نظم‌بخشی شناختی هیجان پاسخ دادند. در این پژوهش از روش آماری مدل‌یابی معادله ساختاری برای آزمون مدل واسطه­ مندی فرضی تنظیم هیجان در رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی استفاده شد. نتایج نشان دادند مدل واسطه ­مندی کامل تنظیم هیجان در رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی، به‌خوبی با داده‌ها برازش دارد. همچنین، نتایج توزیع گروهی روابط بین چند متغیر نشان داد رابطه بین تنظیم هیجان، اهمال‌کاری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی در دو گروه نوجوانان دختر و پسر مشابه است. علاوه بر این، نتایج نشان داد تمامی وزن‌های رگرسیونی در مدل پیشنهادی از لحاظ آماری معنادار بودند. به‌طور کلی در مدل پیشنهادی، درصد شایان توجهی از پراکندگی نمرات فرسودگی تحصیلی و پراکندگی نمرات مشغولیت تحصیلی ازطریق اهمال‌کاری تحصیلی و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان تبیین شد. نتایج این پژوهش، بر لزوم توجه بر نقش ویژگی‌های عملکردی تنظیم هیجان ازجمله راهبردهای شناختی تنظیم هیجان دانش­ آموزان دختر و پسر به‌طور مساوی در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی آنها در موقعیت‌های چالش‌بر‌انگیز تأکید دارد.

کد مقاله 50946
تعداد بازدید 31

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397