| عنوان | یادگیری تحول آفرین و بازسازی هویت: مطالعه پدیدارشناختی دانشجو مادران ایرانی |
| تعداد صفحات | 18 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | پژوهشهای کیفی در علوم رفتاری شماره 1 پیاپی 5 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
| محدوده صفحات | 150-133 |
| کلید واژه | ایران تجربه زیسته پدیدارشناسی نقش مادری مادر ایرانی تحلیل مضمون هویت مادران مادران دانشجو یادگیری تحول آفرین بازسازی هویت |
| چکیده |
زمینه: تحولات فزایندۀ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کنار تعدد نقشها، تغییر شیوههای تربیتی، تغییر نوع مشارکت زنان به خصوص مادران و بسیاری عوامل دیگر، باعث تعدد و تکثر منابع هویتساز مادران شده است و اهمیت واکاوی مسیر یادگیری تحولآفرین آنها در جریان هویتسازی را آشکارتر ساخته است. یک مادر در فرآیند مادری و تحصیل خود، تجاربی دارد که نوع یادگیری از این تجارب زیسته میتواند به رشد و تحول او و در نهایت ساخت هویتش کمک کند. هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی مسیر یادگیری تحولآفرین مادران در جریان تحصیل دانشگاهی و نقش مادری و بر هم کنش آن بر بازسازی هویت آنان طراحی و اجرا شد. روش: این پژوهش به صورت کیفی و به روش پدیدارشناسانه توصیفی با روش نمونهگیری هدفمند صورت پذیرفت. جامعه مورد مطالعه، 20 مادر- دانشجوی ایرانی در حال تحصیل در یکی از مقاطع کاردانی تا دکتری بودند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود. متن مصاحبهها با روش تحلیل محتوای کیفی و به شیوه تحلیل مضمون، بازنگری و تجزیه و تحلیل شدند، مصاحبهها تا حد اشباع دادهها ادامه یافت. صحت پژوهش با استفاده از دو روش درگیری بلندمدت، پرسش از همکاران و بررسی پایایی از طریق روش بازبینی مشارکتکننده بررسی شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر، منجر به تولید 51 مضمون پایه، 6 مضمون سازماندهنده و 2 مضمون فراگیر شد. مضامین فراگیر شامل یادگیری مستمر و بازبینی در نقشها، تجارب و روابط بود. یافتههای پژوهش نشان دادند که مادر- دانشجویان با شوق یادگیری بالا، جستجوی مستمر دانش، بازبینی چالشها و موانع، برخورداری از حمایت بیرونی، بازبینی در نقش مادری و کسب تجارب جدید و معنادار میتوانند در بازسازی هویت خود، نقش فعال و مؤثری داشته باشند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش، رهیافتهایی برای پرورشکاران و سیاستگذاران به منظور آمادهسازی بستر مناسب هویتسازی مادران ایرانی دارد. مادران دارای هویت خودساخته میتوانند نقش مؤثری در جامعه، خانواده و فرزندپروری داشته باشند. |
| کد مقاله | 50936 |
| تعداد بازدید | 53 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...