عنوان | شناسایی شاخصهای الگوی زوج شکوفا: مطالعهای به روش بنیادبخشی نظریه |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای کیفی در علوم رفتاری (مصوب وزارت علوم) شماره 1 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 132-113 |
کلید واژه | ازدواج کرمانشاه نظریه زمینهای بنیادبخشی نظریه زوج شکوفا شکوفایی زوجین |
چکیده |
زمینه: ازدواج زمانی میتواند فضایی امن برای شریک زندگی و محیطی برای رشد کودکان فراهم و به تقویت پیوند بین اعضای خانواده کمک کند که زن و شوهر بتوانند در یک رابطۀ سازنده با یکدیگر قرار گیرند. هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای الگوی زوج شکوفا انجام شد. روش: این پژوهش در چارچوب روششناسی کیفی و با بکارگیری روش بنیادبخشی نظریه (داده بنیاد) بود. جامعه آماری شامل زوجین ساکن در شهر کرمانشاه در سال 1401 که از طریق نمونهگیری هدفمند و بر اساس معیارهای ورود شامل: گذشت 10 سال از زندگی مشترک، ازدواج اول فرد، داشتن حداقل یک فرزند موفق از لحاظ علمی و اخلاقی، سن بین 35 تا 60 سال، کسب بالاترین نمره در ابزارهای سنجش شامل پرسشنامۀ رضایت زناشویی (انریچ) و سازگاری (اسپاینر) و عملکرد زوجین (مک مستر) و پایینترین نمره در تعارض والد- فرزند ثنایی، تا اشباع نظری 15 زوج (30 نفر) انتخاب و تحت مصاحبه عمیق قرار گرفتند. مصاحبهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA کدگذاری باز، محوری و گزینشی شدند و مقولههای الگوها استخراج شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد مقولۀ اصلی زوج شکوفا شامل مؤلفههای صمیمیت، توجه و حمایتگری، همترازی، انتخاب آگاهانه و ویژگیهای مثبت اخلاقی به عنوان عوامل زمینهساز، مؤلفههای نداشتن همراهان خوب، ناتوانی مالی و عدم توانمندسازی آموزشی به عنوان عوامل مداخلهگر و مؤلفههای پایبندی به ارزشها و باورها، مهرورزی و امنیت روانی به عنوان شرایط علی و همچنین دیگر عامل شناسایی شده در این الگو، عوامل راهبرد شامل معنویت، ارتباط مؤثر، شناخت و کمک به رشد مهارتها، ذهنآگاهی، بخشش، عزت نفس و حل مسئله میباشد همچنین مؤلفههای احساس مثبت در خانواده و توفیقات به عنوان پیامد شناسایی شدند. نتیجهگیری: در نتیجه با عنایت به اینکه این الگو بر گرفته از زمینههای فرهنگی اجتماعی زوج ایرانی است به نظر میرسد این عوامل میتوانند در نیل به شکوفایی زوجین مؤثر باشند. همچنین با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود نهادهای مشاوره و ازدواج به مؤلفههای این الگو در تدوین بستههای آموزشی توجه نمایند. |
کد مقاله | 50935 |
تعداد بازدید | 3 |
|