| عنوان | طراحی مدل کارآفرینی دیجیتالی زنان برای مشاغل خانگی با رویکرد دادهبنیاد |
| تعداد صفحات | 23 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | زن در توسعه و سیاست شماره 4 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1403 |
| محدوده صفحات | 963-941 |
| کلید واژه | کارآفرینی کارآفرینی زنان فضای مجازی نظریه زمینهای کسب و کار خانگی کسب و کار زنان طراحی مدل کسب و کار خانگی زنان کارآفرینی دیجیتالی زنان کارآفرینی دیجیتالی |
| چکیده |
کارآفرینی دیجیتال بهعنوان مفهومی نوین در عرصۀ کسبوکارها، به معنای بهرهگیری از فرصتهای فراهمشده توسط اینترنت، فناوری موبایل و رسانههای جدید است. هدف اصلی تحقیق حاضر طراحی مدل کارآفرینی دیجیتالی زنان برای مشاغل خانگی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی است که با رویکرد دادهبنیاد اشتراوس و کوربین انجام گرفته و از نظر ماهیت، اکتشافی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل استادان دانشگاهی و کارآفرینانی است که از طریق رسانههای اجتماعی و فضای دیجیتال کسبوکار خانگی راهاندازی کردهاند و سابقۀ کاری بیشتر از پنج سال دارند. در این تحقیق از روش نمونهگیری هدفمند و در برخی موارد از روش گلولهبرفی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته بود که با 14 نفر انجام گرفت و تا رسیدن به اشباع نظری پیش رفت. متن مصاحبهها با نرمافزار MAXQDA و با فنون کدگذاری و بهصورت تحلیل محتوای آشکار و نهفته تحلیل و درنهایت مدل پارادایمی ارائه شد. نتایج بیانگر این است که توانمندسازی کارآفرینانه، فناوری، عوامل فردی شرایط علی، فرصتها، زیرساختها، دانش افراد، عوامل زمینهای، و عوامل درونی و برقراری ارتباطات مؤثر، شرایط مداخلهگر کارآفرینی دیجیتال برای مشاغل خانگی هستند. در این راستا، راهبردهای پیشنهادی شامل بازاریابی دیجیتال، قوانین و مقررات دیجیتال، رهبری و مدیریت متخصص و پتانسیل تبلیغات اینترنتی هستند که کاربست این راهبردها پیامدهایی نظیر ایجاد شبکهای از روابط فراملی، ارزشآفرینی شغلی برای زنان و بهبود عملکرد اقتصادی دارد. |
| کد مقاله | 50908 |
| تعداد بازدید | 65 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...