عنوان | رابطه برنامه درسی پنهان و خشونت جنسی دانشجویان زن متأهل با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی |
تعداد صفحات | 35 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رفاه اجتماعی (مصوب وزارت بهداشت) سال 24 پیاپی 95 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1403 |
محدوده صفحات | 263-229 |
کلید واژه | آموزش عالی خشونت جنسی سلامت زنان دانشجویان متأهل زنان دانشجو زنان متأهل هوش هیجانی برنامه درسی پنهان گرگان (شهرستان) نظام آموزش عالی هوش هیجانی زنان دانشجویان زن متأهل برنامههای درسی |
چکیده |
مقدمه: برنامه درسی، اصلیترین عنصر نظام آموزش عالی و بنیادیترین ابزار برای فراهمآوری دانش، تجربه و مهارت دانشجویان برای عرضه خدمات به جامعه است. به عنوان قلب این نظام، نقش مهمی در تحقق اهداف داشته و ترسیمکننده نقشهها و اهداف دارند. از طرفی خشونت جنسی یکی از خشونت هایی است که میتواند سلامت زنان را دچار آسیب کند. نظام آموزشی بهواسطه برنامه درسی با عناوین نوعدوستی و گرایش های انساندوستانه میتواند زمینههای بروز خشونت را کاهش دهد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه برنامه درسی پنهان و خشونت جنسی دانشجویان زن متأهل شهرستان گرگان با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی بود. روش: این پژوهش از طریق روش همبستگی انجام شد و جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان متأهل مشغول به تحصیل در دانشگاه های سطح شهرستان گرگان در سال تحصیلی 2020-2019 بود. حجم نمونه این پژوهش برابر با 150 نفر بود که با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها شامل: پرسشنامه برنامه درسی پنهان (HCQ) ایمانی (2012)، همسرآزاری (WAQ) قهاری و همکاران (2005) و مقیاس هوش هیجانی (MSEIS) شاته و همکاران (1998) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته: مدل رابطه بین برنامه درسی پنهان و خشونت جنسی با نقش میانجی هوش هیجانی دارای برازش مطلوب است؛ بنابراین مدل پژوهش وضعیت برازش مناسبی دارد و بین برنامه درسی پنهان و خشونت جنسی با نقش میانجی هوش هیجانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بحث: هرچقدر افراد از هوش هیجانی بیشتری برخوردار باشند بیشتر تحتتأثیر برنامه درسی پنهان قرار میگیرند؛ چراکه برنامه درسی پنهان بخشی مهم و تأثیرگذار از فرآیند آموزشی است که بهسادگی قابلدرک نیست، ولی بر جنبههای گوناگون آموزشی و تربیتی دانشجویان تأثیرگذار است. |
کد مقاله | 50834 |
تعداد بازدید | 5 |
|