عنوان | بازنمایی نقشهای جنسیتی از منظر اسلام و فمینیسم در کتب درسی مقطع ابتدایی |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فرهنگی تربیتی زنان و خانواده سال 19 پیاپی 69 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1403 |
محدوده صفحات | 68-47 |
کلید واژه | نقشهای جنسیتی کتابهای درسی تصاویر کتب دبستان کتابهای درسی دوره ابتدایی تصویر و متون درسی دبستان تصاویر کتابهای درسی دوره ابتدایی نقشهای جنسیتی از منظر اسلام نقشهای جنسیتی از دیدگاه فمینیسم بازنمایی جنسیت تصاوير کتابها متون درسی تحلیل محتوا کتاب آموزشی شیوه بازنمایی تصاویر کتابهای آموزشی |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی بازنمایی نقشهای جنسیتی در طول دوران ابتدایی به عنوان دوران طلایی و تاثیرگذار در ساخت زیربنای اندیشه دانشآموزان، در کتب دورهی اول و دوم دبستان است. روش: روش این تحقیق، تحلیل محتوای کمی بر اساس شاخصهایی است که با استفاده از نظر خبرگان حوزه زن و خانواده و بر اساس روش دلفی احصا شده است. همچنین از تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل کیفیت بازنماییها در تصاویر و متون درسی (از سال 96 تا 1400) نیز استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد در طول دوران تحصیلی دبستان، نظم و برنامهریزی مشخصی به منظور هویت بخشی و نهادینه سازی مفاهیم جنسیتی بر اساس آموزههای اسلامی وجود ندارد. نقش زنان در خانواده کم رنگ بوده و چندان اشارهای به حضور آنها در خانه و یا نحوهی مطلوب اشتغال و حضور اجتماعی آنان صورت نگرفته است. نتیجهگیری: علی رغم اهمیت تبیین و نهادینه سازی جایگاههای اصیل زنان و مردان در خانواده و اجتماع از سنین کودکی و ضمن آموزشهای دوره ابتدایی، میزان توجه کتب درسی به مسئله نقشهای جنسیتی بسیار کم است و متناسب با سیاستهای اتخاذ شده در اسناد بالادستی، ارزیابی نمیشود و لازم است در این مورد بازنگری صورت گیرد. |
کد مقاله | 50811 |
تعداد بازدید | 32 |
|